tisdag 7 mars 2017

15 frågor om vårvintern

Vårvinter. Både vintergäck och snö.
Fotot togs i Lund 15 februari, samma dag blev det officiellt vår i Skåne.
Johanna kan man lita på. Faktiskt både vad gäller boksmak och den här typen av enkäter. Och jag håller med, det var väldigt längesedan de florerade bland bokbloggarna.

Semlor eller våfflor?
Mandelmassa är något av det äckligaste jag vet, så den här var ju lätt.

På spåret eller Sveriges mästerkock?
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska välja här. Tittar på båda, men På spåret vinner väl med en noslängd då, eftersom det är allmänbildande också.

Bokrea eller pocketkampanj?
På ålderns höst verkar jag ha gått och blivit snål. Jag föredrar att köpa pocket nu. De fina inbundna önskar jag mig bara i present.

Längdskidor eller alpint?
Som det ser ut just nu med svenskintressen så får det bli längd.

Bokaktuella Camilla Läckberg (Häxan) eller Birgitta Ohlsson (Duktiga flickors revansch)?
Alltid.

Tulpaner eller snödroppar?
Jag gillar ju båda alltså, men snödroppar är ju lite speciella. Det första vårtecknet liksom.

Vasaloppet eller Oscarsgalan?
Oscarsgalan är på tok för långrandig, pretentiös och krystad. Vasaloppet är bara långrandigt.

Långkok eller hämtpizza?
Jag älskar att laga mat, pizza åter jag kanske tre gånger om året.

Klassiker eller nyutkomna böcker?
Jag har levt så länge att jag i stort sett har läst de klassiker jag vill läsa (det finns några kvar). De nya böckerna slutar dock aldrig att komma.

Melodifestivalen eller P2-konsert?
Jag älskar Melodifestivalen! Det är helt fantastiskt kul att sitta där och förfasa sig över saknade sångröster, kläder och dåliga skämt.

Pollenallergi eller blixthalka?
Pollenallergi har jag redan så att...

Böcker som utspelar sig i Paris eller i London?
Jag är inget stort fan av det franska... London däremot, en favorit.

Ishockey eller bandy?
Men det här måste väl vara en icke-fråga? Jag har försökt att titta på bandy, men har hittills aldrig sett bollen. Märklig sport. Hockey däremot, det är allvarliga saker.

Bokaktuella Jo Nesbø (Törst) eller Johannes Anyuru (De kommer att drunkna i sina mödrars tårar)?
Ännu en icke-fråga? Jag har ju väntat på nästa Harry Hole i snart fyra år.

Blåmesar eller domherrar?
Helt ärligt så vet jag inte om jag någonsin har sett en blåmes. Hur ser de ut? *rådfrågar Google* Aha! De ser ju likadana ut som talgoxar, i alla fall är jag säker på att jag aldrig hinner uppfatta skillnaden.

20 kommentarer:

  1. Se där, samma dag och om jag räknat rätt 12 likadana svar? Skönt med någon mer som gillar Melodifestivalen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 12 av 15 är nästan lite läskigt :) Melodifestivalen är ju helt fantastiskt kul att titta på.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, jag är tveksam till om jag kommer att göra det.

      Radera
  3. Jag gillar också Melodifestivalen :)

    SvaraRadera
  4. Haha, så roligt att läsa dina svar. Vi är ju överens om mycket, förutom det där med våfflorna typ! 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men seriöst, hur kan man inte gilla våfflor? Byt ut hjortronen mot jordgubbar så ska du se :P

      Radera
  5. Under några år så har jag inte följt deltävlingarna, men jag brukar alltid försöka se finalen om jag bara har möjlighet. I år ska jag se den med en "mello-tokig" kompis och vi ska ha betygsystem och allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte varit "seriös" i mitt tittande på ganska många år. Och då menar jag det där med betygssystem och liknande, men om jag inte gör något något annat som inte går att skjuta på så missar jag det aldrig :)

      Radera
  6. Lite svår enkät, flera där jag gillar bägge alternativen och flera där jag inte gillar nåt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite det som är tjusningen med en enkät :)

      Radera
  7. Nämen, har du inga blåmesar där du bor? Här vimlar det av dem :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert blåmesar, men jag har nog sett dem som talgoxar ;)

      Radera
  8. Semlor är alldeles för sött för min del. Det är inte mandelmassan som skapar problem enbart för mig, utan i kombination med grädde. Jag mår nämligen fruktansvärt illa av grädde.

    Men kul att läsa dina svar :) Melodifestivalen är faktiskt väldigt kul att titta på. Just för att få förfasa sig lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var liten så åt jag bara locken på semlorna, de var perfekta för mig. Alla smaker var där (förutom mandelmassan) bara väldigt mycket mindre :)

      Melodifestivalen är en höjdpunkt. När annars kan kan ostraffat kritisera allt och alla :)

      Radera
  9. Älskar med Melodifestivalen som du läst =) Kanske ska man göra lite våfflor till lördagens stora final! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en bra idé. Eller så väntar man till våffeldagen :)

      Radera
  10. Pocketböcker är behändiga... och billiga. Och visst blir man allt sparsammare (snålare?) med åren, det tror jag på! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i alla fall så har jag blivit snålare de två senaste åren eller så, så det kan stämma :)

      Radera