lördag 18 mars 2017

Bästa irländska författaren/boken

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Veckans uppgift: Berätta om den bästa irländska romanen/författaren ni läst..

En dag för sent, men jag kör ändå.

Det är ju lite pinsamt detta, men jag har inte läst speciellt många irländska författare. Sju stycken säger bokprogrammet. Det kan ju så klart ha slunkit ner någon innan jag började köpa böcker, men i så fall har jag ingen koll på dem (kollade på Wikipedia, men det visade sig att jag bara kände igen ett av namnen där som läst, men inte ägd). Så jag får ju helt enkelt välja mellan de jag har här hemma då.

Jag tror faktiskt det får bli Marian Keyes, det har ju ändå blivit åtta böcker av henne. Om jag ska gå efter betygen jag satt så verkar jag ha tyckt bäst om Vattenmelonen. Den minns jag som fantastiskt rolig (jag får ändå lägga in en brasklapp här, det var femton år sedan jag läste den). Den jag tänker på mest är dock Är det någon där? som helt slog undan fötterna på mig.

Om jag bara ska välja en bok, eller egentligen en novell då, så blir det Jonathan Swifts Ett anspråkslöst förslag. En helt fantastisk satir.

20 kommentarer:

  1. Marian Keys finns i bokhyllan, inte läst fast jag tänkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag uppskattade henne mer förr, men jag vet inte :)

      Radera
  2. Har faktiskt inte heller läst många irländska författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite konstigt är det nog, det finns ju några att välja bland.

      Radera
  3. Cecelia Ahern är en irländsk författare som jag gillar jättemycket! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en bok av henne och den gillade jag i alla fall :)

      Radera
  4. Har också läst ett gäng böcker av Keyes och har några ytterligare i bokhyllan. Gillar det jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också någon oläst i hyllan, men jag kommer väl dit så småningom.

      Radera
  5. Vilken spännande utmaning! Har tycärr inte läst ngot av Marian Keyes , men det finns ju många spännande författare från just Irland. Några superbra böcker av irländska författare jag skulle vilja rekommendera är (och nu kommer den lilla litteraturvetaren inom mig fram):

    Gullivers resor av Jonathan Swift
    Odysseus av James Joyce
    Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde
    och självklart Dracula av Bram Stoker (om han nu får räknas dit :) )!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir ju lite lätt upprörd nu för varken Oscar Wilde eller Bram Stoker fanns med på Wikipedia under samlingssidan med irländska författare. De har jag ju läst båda två och även Gullivers resor, men Ett anspråkslöst förslag är bättre :)

      Radera
  6. har inte läst något av Marian Keyes fastän jag faktiskt har en i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska lättsamt med en aning svärta :)

      Radera
  7. Tyckte bättre om Keyes förr, Vattenmelonen är min näst bästa, men de senaste jag läste föll jag inte alls för och de nyaste har jag inte läst alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, generellt kan man nog säga att jag har tyckt bäst om de böcker som handlar om familjen Walsh. De fristående har jag inte alls tyckt varit lika bra.

      Radera
  8. Jonathan Swifts novell blir jag nyfiken på. Bara läst Sushi för nybörjare av Keyes, typ för evigheter sedan, minns den väl som rätt okej då i varje fall. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett anspråkslöst förslag är en fruktansvärt grotesk historia. Om du läser den så får du inte glömma att det är satir :)

      Radera
  9. Jag har läst Marian Keyes tre första böcker. Min favorit hittills är En oväntad semester, sorglig och vansinnigt rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En oväntad semester minns jag nog bara väldigt lite av, men det jag kommer ihåg gillade jag :)

      Radera
  10. Marian Keyes har jag bara läst en enda bok av och det var Vattenmelonen. Jonathan Swifts lilla novell har jag läst i samband med studier och det var minst sagt speciellt. Irland är även för mig ett blankt hål när det kommer till böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi läste Ett anspråkslöst förslag i gymnasiet och den bet sig verkligen fast hos mig. Den var så osannolikt absurd och grotesk.

      Radera