måndag 6 mars 2017

Film: Deepwater Horizon

Titel: Deepwater Horizon
Originaltitel: Deepwater Horizon
Genre: Drama (Katastroffilm)
Regissör: Peter Berg
Manus: Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
Skådespelare: Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich, Kate Hudson, Gina Rodriguez
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 107 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 17 februari 2017





Handling
Den 20 april 2010 börjar som vilken dag som helst på världens mest sofistikerade oljerigg. Nästan. På grund av att de ligger fem veckor efter tidsschemat så görs en del fullösningar. En serie händelser förvandlar plötsligt Deepwater Horizon till ett inferno av explosioner och eld, och arbetarna blir fångade i den enorma dödsfälla som oljeriggen nu utgör. Resultatet blev det värsta oljespillet i amerikansk historia.

Min kommentar
Katastroffilmer av allehanda slag är ju något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Om de dessutom baseras på verkligheten så blir det ännu bättre. Att Deepwater Horizon är baserad på något som hänt fattade jag inte när jag först såg trailern och la upp den på min önskelista, men visst känner jag igen den här händelsen.

Som vanligt så har jag egentligen ingen aning om hur mycket och vad som stämmer, men det här känns trovärdigt. Jag tror att amerikanare med sådana här jobb rent generellt är väldigt duktiga på att agera i katastrofsituationer. De är så hårt drillade att de inte alls behöver tänka på vad som ska göras. Det där med att fatta egna beslut, utanför rangordningen, däremot... Det är i alla fall helt otroligt att inte fler dog här.

Det är lite segt i början, när allt ska etableras och det är helt vansinnigt mycket fackspråk. Av vilket jag fattar noll och intet. Sambon sa flera gånger att "nu får det väl ändå hända något snart". När det väl sätter igång så gör det det med besked. Jag får lite ångest av hela situationen (det där med att vara någonstans där det brinner och inte kunna ta sig därifrån...) och det är väldigt spännande.

Jag har lite svårt för Mark Wahlberg, men detta kan nog vara en av hans bästa prestationer. Och efter att ha läst den verkliga personens berättelse så verkar han dessutom ha varit den hjälte som han gestaltades som. Kurt Russell är alltid bra, liksom John Malkovich. De andra på oljeriggen har jag egentligen ingen uppfattning om. Oljiga karlar i overall ser alla likadana ut (det finns en kvinnlig besättningsmedlem och hon är bra i alla fall). Kate Hudson har en väldigt liten roll, men som hon gör den!

Personligen så hade jag uppskattat om man hade fått se efterspelet i rättegången (kanske i stället för den något sega början), men jag gissar att mitt blodtryck hade närmat sig farliga nivåer då. Ingen blev nämligen åtalad (ja, jag kollade upp lite fakta efter vi hade sett filmen).



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 343 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 70 079 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Nähä, den här gången går jag inte på det trots bra betyg! Instängd på oljerigg, brand och vatten i kombination? Katastroffilm? Huha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag älskar ju katastroffilmer :)

      Radera