måndag 13 mars 2017

Film: Jack Reacher: Never go back

Titel: Jack Reacher: Never go back
Originaltitel: Jack Reacher: Never go back
Genre: Action
Regissör: Edward Zwick
Manus: Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Richard Wenk
Skådespelare: Tom Cruise, Cobie Smulders, Aldis Hodge, Danika Yarosh, Patrick Heusinger
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 118 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 24 februari 2017




Handling
Susan Turner har tagit över Jacks gamla utredningsenhet. När hon plötsligt arresteras för landsförräderi måste Reacher, övertygad om hennes oskuld, frita henne från arresten. Snart inser han att gripandet bara är en liten del av en större konspiration, som det är upp till honom att avslöja innan den kostar dem båda livet. På flykt undan lagen upptäcker Reacher en hemlighet från sitt förflutna, vilken kan komma att förändra hans liv för alltid.

Min kommentar
Jag har säkert sagt det förut; Tom Cruise är en av mina absoluta favoriter i filmsammanhang och jag har nog sett det mesta han har gjort. Enligt Filmtipset har jag betygsatt 34 filmer med honom, men jag tvivlar på att de äldre är med där. Första Jack Reacher-filmen såg jag för nästan fyra år sedan och den tyckte jag väldigt mycket om.

Never go back är tyvärr inte alls lika bra som första filmen. Förmodligen beror det lite på en tunn story, men främsta anledningen är att den härliga humorn är helt borta. Hela attityden som krävs för att ro iland en sådan här badass-film saknas. Utan humor och attityd så blir det bara en våldsfilm, vilken som helst.

Det tog ett tag innan jag kände igen Cobie Smulders (som spelar major Susan Turner), men det är hon spelar Robin i I how I met your mother, en serie jag inte följer. Tyvärr är hon inte speciellt bra här, hon känns inte trovärdig för fem öre. Tompa själv känns lite som en karikatyr av sig själv och om du känner mig så förstår du hur det måste ta emot att säga något sådant. Den som stjäl hela showen är Danika Yarosh (som spelar Samantha), hon är helt fantastisk.

Jag tycker ändå att filmen är helt OK och två timmars bra underhållning och ett extra plus för frånvaron av romantik och annat trams.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 346 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 61 176 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte sett den första Jack Reacher-filmen, jag skall se om den finns hos CDON. Jag gillar också Tom Cruise, särskilt när han får roller där hans humor lyser igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första Jack Reacher tyckte jag jättemycket om, den har den där humorn som jag är så svag för. Den här nya... nej, inte så mycket.

      Radera
  2. Jag har inte sett filmen eller läst boken. Men efter att ha läst ett antal Jack Reacher-böcker så har jag jättesvårt med att man gör en film där huvudpersonen helt saknar det som är karakteristiskt med Jack Reacher. Alltså är 1,95 m lång och väger drygt hundra kilo. Men så länge jag väljer att se det som en vanlig actionfilm fungerar det (jag har sett första filmen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag har inte läst någon Jack Reacher-bok (tror jag), men jag förstår precis vad du menar. Några 1,95 är inte Tom Cruise :)

      Radera
  3. Jag gillar också Tompa men detta är en medelmåttig film, och till skillnad från dig så retade jag upp mig på Danika Yarosh som i mitt tycker förstörde hela filmen tack vare sin karaktär =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kände igen mig i Danika Yarosh, från när jag var tonåring :)

      Radera