torsdag 30 mars 2017

Hett i hyllan #85

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I dag blir det två böcker, de två första delarna i en serie.
Tänk på ett tal av John Verdon köpte jag i december 2013 (det måste ha varit något slags rea då också. Den är första delen i serien om den pensionerade kriminalaren Dave Gurney. Andra delen, Blunda hårt, köpte jag på bokrean 2015.

Det verkar ha kommit fem delar i den här serien, men bara de tre första är översatta till svenska. Det känns tveksamt om de kommer att översättas, eftersom fjärde delen kom redan 2014. Detta är ju inget problem, än. Inte förrän jag läst och gillat de tre som finns, så egentligen behöver jag inte fundera på detta nu. Men ja, jag gillar att ha koll på läget.

Böckerna låter väldigt spännande. Så här står det på baksidan av första delen:
Dave Gurney, en pensionerad kriminalare, får en dag besök av en gammal kamrat från collegetiden som har ett ovanligt problem. Mark Mellery har fått ett mystiskt brev. Det är skrivet på vers och slutar med: "Strax ska du få se hur väl jag känner dina hemligheter, tänk på ett tal vilket som helst upp till tusen och öppna det lilla kuvertet." När Mark Mellery tänker på 658 och tittar i det förseglade kuvertet finner han exakt samma tal där och orden: "Förvånar det dig att jag visste att du skulle tänka på 658?"

Vem gömmer sig bakom avsändaren X Arybdis? Vem är det som kan läsa hans tankar? Vem är det som vet vilket tal han spontant skulle välja? I brevet antyds också Marks förflutna som alkoholist, en mörk period i livet som han trott att han för alltid lämnat bakom sig.

Fylld av fruktan ber Mark att Dave Gurney ska hjälpa honom. Gurney är till en början mest road av det mystiska brevet. Men när Mark efter ett par veckor hittas död med uppskuren hals på sin egendom och flera mord inträffar, där offren fått samma typ av brev, finner sig Gurney plötsligt indragen i den dödliga jakten på en intelligent psykopat och seriemördare där även hans eget förflutna blir ett hot.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

17 kommentarer:

  1. Visserligen låter det spännande men känns inte som om jag behöver prioritera den serien... ;-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/03/30/hett-i-hyllan-38/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du kan ju i alla fall vänta tills jag har läst :)

      Radera
  2. Det finns så många deckare som verkar spännande och som jag inte läst... Men andra böcker får oftast först.
    Här är min:
    https://binasbooks.wordpress.com/2017/03/30/hett-i-hyllan-16/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite det som är "problemet" om man nu vill se det som ett sådant :)

      Radera
  3. Läste Tänk på ett tal när den kom i svensk pocket men tyckte inte om den. Hoppas du gillar den mer, det är alltid kul att hitta en ny bra deckarförfattare.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/03/30/hett-i-hyllan-10-tva-soldater-av-roslund-hellstrom/

    SvaraRadera
  4. Tänk på ett tal har jag läst, men det var längesedan nu. Har för mig att jag gillade den :) Blunda hårt står fortfarande i hyllan och väntar.
    Här kommer mitt bidrag: http://beasbokhylla.se/2017/march/hett-i-hyllan-12.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig egentligen väldigt nyfiken och sugen på den, men det hjälper inte alltid.

      Radera
  5. De har jag läst och jag gillar Verdons böcker. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/03/hett-i-hyllan-85.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, nu blev jag lite mer sugen :)

      Radera
  6. Det låter spännande. Här kommer min hyllvärmare.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/03/30/hett-i-hyllan-16/

    SvaraRadera
  7. Har den tänk på ett tal blivit filmatiserad, tycker jag känner igen handlingen ifrån en trailer om en film jag har sett någon gång?

    Min hett i hyllan bok, finns här

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/03/hett-i-hyllan-v-13.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte den har blivit film, i alla fall så hittar jag inget på IMDb.

      Radera
  8. De böckerna funderade jag på att läsa när de kom ut men sedan blev det inte så. Här är mina http://eggetbok.blogspot.se/2017/03/hett-i-hyllan-9.html

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon bok av Verdon.

    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/03/hett-i-hyllan-85.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller så får väl sätta upp honom på boktolvan nästa år :)

      Radera