onsdag 1 mars 2017

Månadsbokslut februari 2017

Antal lästa böcker i februari 2017: 7

10. Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen
11. Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson (2:2)
12. La Peregrina av Cecilia Samartin
13. Fågelmannen av Mo Hayder
14. I hate everyone but you av Gaby Dunn & Allison Raskin
15. Du glädjerika sköna av Sara Olsson
16. Gruvdamen av Daniel Svanberg

Antal lästa sidor: 2588
Genomsnitt/dag: 92
Genomsnitt/bok: 369

Snittbetyg: 3,64

Ingående i serie: 5
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 3
Fantasy: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 1
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 2
Finish that series: 2
Hyllvärmare: 3

Kvinnor: 5
Män: 2
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 1
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 23
Antal bortskänkta böcker: 7

Månadens bästa: Hennes iskalla ögon av Carin Gerhardsen
Månadens sämsta: Gruvdamen av Daniel Svanberg
Månadens överraskning: Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson
Månadens besvikelse: Gruvdamen av Daniel Svanberg
Månadens roligaste: I hate everyone but you av Gaby Dunn & Allison Raskin
Månadens otäckaste: Fågelmannen av Mo Hayder

Kommentar:
Jag förstår inte alls hur det blev så förhållandevis få böcker i februari, jag tyckte jag läste så mycket jag bara orkade. Kvaliteten var genomgående ganska hög, alla befann sig mellan 3-4 i betyg. Det är bra.

Fem av de sju böckerna ingår i serier. En av dem var både första och senaste delen, en var bara första. Två ingick i min avsluta-serie-utmaning, men ingen av dem var senaste delen. Det var dock en av de andra böckerna. Båda av de påbörjade serierna vill jag fortsätta läsa.

Tre hyllvärmare blev lästa, precis som planerat, och också tre recensionsexemplar. Jag hade gärna hunnit med fler.

Nyinflyttade böcker är ju ganska många, det har ju varit bokrea. 23 nya böcker är ganska många, men inte så illa, trots allt. Sju böcker fick flytta hemifrån också.

Om månadens bästa: Det var ganska jämnt mellan Hennes iskalla ögon och Fågelmannen.
Om månadens sämsta: Nej, Gruvdamen var inte dålig, men den var inte min typ av skräck.
Om månadens överraskning: Slutet på Uppstigingens brunn... alltså, jag blev andfådd.
Om månadens besvikelse: Som sagt, Gruvdamen var inte alls min typ av skräck.
Om månadens roligaste: I hate everyone but you var oväntat rolig på sina ställen.
Om månadens otäckaste: Eftersom den enda skräckbok jag läste inte var läskig så vinner Fågelmannen, som var det.

16 kommentarer:

  1. Fem nya författare av sju möjliga tycker jag är bra jobbat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det var ju en duo också, de räknas som två :) Det brukar alltid bli fler nya författare än gamla bekanta.

      Radera
  2. Rätt bra ändå tycker jag det ser ut som :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen är jag nöjd, men lite förvånad över att det inte blev mer. Jag tyckte jag läste precis hela tiden :)

      Radera
  3. Men åh, gillade du inte Gruvdamen? Jag tyckte verkligen om den ( bortsett från upprepningarna, så redigeringsmässigt lämnade den en del att önska ), bättre än Kalldrag som också handlar om en gruvdam. Kanske du tycker tvärtom där också, så du ska läsa den istället? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så otroligt less på alla upprepningar och alla i detalj beskrivna känslor att det faktiskt sänkte betyget rejält. Inga känslor funkar för mig (speciellt inte sorg) när de är beskrivna med så många ord, jag vill bara ha känslan. Till slut var jag så irriterad att det var det enda jag noterade. Hade det inte varit för det så skulle jag nog ha gillat boken mycket mer :) Gruvdamen har jag redan läst och jag gillade den snäppet mer :)

      Radera
    2. Håller med om upprepningarna, de störde en hel del. Jag gillade iof Kalldrag, men störde mig så mycket på stereotyperna ( och blev så jäkla less på allt kvinnohat i boken ) så det var det enda jag såg till slut.

      Radera
    3. Samma sak då, fast olika triggers :)

      Radera
  4. Vad duktig du är på att läsa hyllvärmare :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Den spänner över många genrer i alla fall :)

      Radera
  6. En massa spännande titlar här! Och jag håller med dig om Brandon Sanderson, det slutet var verkligen påfrestande att läsa! Men så bra gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det nog tur att det inte är likadant genom hela böckerna. Det hade blivit väldigt påfrestande :)

      Radera
  7. Spännande titlar :) I Hate Everyone But You är ju en intresseväckande titel! Ska bli spännande att läsa din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den recensionen får du tyvärr vänta på. Den har inte släppts än och jag postar inlägget när boken har kommit ut, vilket just nu ska vara i början av september :)

      Radera