söndag 19 mars 2017

Smakebit på søndag: Främlingen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Senaste veckan har jag läst som besatt, två böcker på fyra dagar är ett bra resultat. Tycker jag. Kanske beror det lite på att just de två böckerna var väldigt, väldigt bra. Eller så beror det på busspendlingen. Nu har det lugnat ner sig lite, men boken jag läser nu är också bra. Harlan Cobens Främlingen är lite mystisk och jag kan inte låta bli att fundera på hur allt ska gå ihop på slutet.

Min smakebit är från sida 178.
     "Jag beklagar", sa Adam igen.
     "Det spelar ingen roll. Du kom inte hit för att lyssna på mitt elände. Jag är i alla fall glad att jag inte betalade. Han kanske gjorde mig en tjänst, den där killen som avslöjade hemligheten för Harold."
     Adam kände hur en kall klump bildades i bröstet och hur kylan spred sig genom armarna och ut till fingrarna. Nu lät det som om rösten kom från någon annan. "Vilken kille?"
     "Va?"
     Du sa att nån avslöjade hemligheten för din man", sa han. "Vad var det för kille?"
     "Herregud!" Nu, till slut, öppnade Suzanne Hope dörren och såg på honom med fasa. "Han har pratat med dig också."

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo, det gjorde jag också, visade det sig :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Åratal sedan jag läste något av Harlan Coben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det egentligen för mig också, i alla fall de fristående. Gillade inte den jag läste då så jag har undvikit honom lite. Jag hade fel.

      Radera
  3. Har så här långt bara läst en enda boken av Coben, men skulle tro att det kommer bli fler framöver bara jag får tid till det... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir det nog för mig också nu :)

      Radera
  4. Alltid kul att läsa böcker man inte kan räkna ut hur de kommer att sluta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var osäker ända in i det sista :)

      Radera
  5. har inte läst så mycket av Coben. tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men det får det nog bli ändring på.

      Radera
  6. Tack för en smakbit som ger mersmak!

    SvaraRadera
  7. Den här boken är jag sugen på, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Har läst den här och tyckte om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. 2 bøker på 4 dager er superbra1 :-)
    Jeg liker godt Harland Coben og har lest hans bøker etterhvert som pocketer har vært på tilbud. Det er en dårlig måte å lese på for meg, fordi min hjerne er sterkt kronologisk og vil lese bøkene i riktig rekkefølge. På tross av det er jeg glad i bøkene hans :-D
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kronologisk hjärna känner jag till :) Så läser jag alltid, om jag får välja. Hans serie om Myron Bolitar håller jag sakta men säkert på att samla ihop. Den här boken är dock fristående, så den kan man läsa när man vill :)

      Radera
  10. Jag tror att jag har läst någon bok av Coben men det var länge sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var mycket bättre än jag kom ihåg :)

      Radera
  11. Oj det var ett bra läsresultat, låter också som det blir högt betyg? ;)

    Länge sen jag läst något av Coben, är lite nyfiken på denna. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit många bra böcker, ja :)

      Främlingen är också bra, läs den!

      Radera
  12. Den är inte alls dum den boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag vetat att den var så bra så hade jag läst den för längesedan :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Jag ska försöka läsa lite fler spänningsböcker framöver.

    SvaraRadera
  14. Har fortfarande inte läst Coben, men hoppas han får ditt läsflyt att fortsätta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade visst läsa ut den igår så ja, läsflytet fortsatte :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten! Det här verkar verkligen vara en bok för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inga förväntningar alls, men den var överraskande bra :)

      Radera