måndag 6 mars 2017

TV-serie: CSI: Cyber - Säsong 2

Titel: CSI: Cyber
Originaltitel: CSI: Cyber
Genre: Crime
Skapad av: Ann Donahue, Carol Mendelsohn, Anthony E. Zuiker
Skådespelare: Patricia Arquette, James Van Der Beek, Ted Danson, Charley Koontz, Hayley Kiyoko
Premiär: 2015-10-04
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 18
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo februari 2016 - februari 2017





Handling
Specialagent Avery Ryan jobbar på Cyber Crime Division på FBI. Hennes jobb är att lösa brott som startar i det mänskliga sinnet, lever på nätet, och utspelar sig i den verkliga världen. Till sin hjälp har hon bland annat duktiga hackare.

Min kommentar
Som jag nämnde efter första säsongen så är jag lite av en tekniknörd och en hel serie med fräcka pryttlar och datorbrott är ju liksom bara min grej. Andra säsongen blev lite jobbig att titta på, eftersom Kanal 5 av någon outgrundlig anledning tyckte det var lämpligt att göra en paus på ungefär ett år efter avsnitt 11. Att minnas vad som hände i en TV-serie för ett år sedan är ett omöjligt uppdrag.

Nåväl, den gamla chefen för avdelningen slutade och i stället fick Avery Ryan den positionen. Hon verkar rent generellt vara en bra chef, men jag har vissa trovärdighetsproblem med henne. Liksom resten av ensemblen och egentligen hela serien. Ted Danson gör ett bra jobb, trots att jag för alltid kommer att associera honom med Cheers. Min favorit är fortfarande karaktären Daniel Krumitz, han är den ende jag egentligen tror på.

Mina trovärdighetsproblem rör mest alla dessa förklaringar hackare emellan och jag förstår ju att det är för tittarens skull, men det känns bara krystat. Vissa saker går lite väl snabbt (tekniska lösningar alltså) och ibland blir det lite väl enkelt att lösa något. Brotten har blivit alltmer långsökta och de har fler logiska hål. För att inte tala om rena faktafel. Ibland blir jag rent häpen. Om man väljer att bortse från allt sådant så är serien väldigt bra och den spär på min paranoia.

Slutet är väldigt tillrättalagt, här finns inga lösa trådar och det blir lite väl puttenuttigtgulligt. Detta är sista säsongen och jag tror det var ett klokt beslut att avsluta här. Det kunde ha blivit så bra, men i stället blev det nästan pannkaka. Den fräcka tekniken höjer dock betyget (ja, jag är svag för sådant).



TV-serier.nu hade säsongen 2,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 5,4 i genomsnitt (beräknat på 8 276 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar