lördag 13 maj 2017

"Bokea - inredning till döds" av Grady Hendrix

Författare: Grady Hendrix
Titel: Bokea - inredning till döds
Genre: Skräck
Antal sidor: 243
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Horrorstör
Översättare: Jorma v Wiren
Serie: -
Förlag: Calidris Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2017
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 28 april 2017




Första meningen: Det var gryning och zombierna stapplade fram över parkeringsplatsen.

Baksidetext
Vi stänger aldrig. Vi sover aldrig. Och nu finns vi i ditt hem.

Något mycket märkligt sker i den stora möbelaffären Orsk i Cleveland Ohio. Varje morgon finner de anställda bokhyllan Kjerring, vattenglaset Glans och garderoben Liripip sönderslagna då de anländer. Försäljningen går nedåt, säkerhetskamerorna visar ingenting och butikscheferna får panik. Vad är det som händer?

Det försöker tre anställda luska reda på. De erbjuder sig jobba nattskift för att försöka lösa gåtan. Aldrig hade de väl kunnat ana de märkligheter, vidrigheter och hemligheter som gömmer sig mellan hyllorna på lagret nattetid.

Romanen är en traditionell skräckhistoria placerad i modern miljö, men formgiven som en välbekant och glansig postorderkatalog. Beställningsformulär, produktbeskrivningar och kartor till varuhuset är också inkluderade och är fantastiskt fantasifulla tillskott till romanen.

Min kommentar
Jag kommer inte ihåg hos vilken bokbloggare jag såg denna när den kom på engelska, men den lockade mig redan då. Skräck och komedi är ju ungefär så bra som det kan bli. När den sedan kom på svenska så fattade jag först inte att det var samma bok, eftersom titeln bytts från Horrorstör till Bokea, något jag faktiskt inte alls förstår anledningen till. Nu är den i alla fall läst.

Det är inte speciellt ofta som jag direkt vid första meningen tänker att det här blir bra. Så var det med Bokea. Nu var jag väl i och för sig välvilligt inställd redan från början, eftersom allt med utanpåverket är helt fantastiskt. Boken är så lik en IKEA-katalog att sambon faktiskt trodde att det var den jag tittade i. Inne i boken finns det ännu mer som liknar en postorderkatalog, som ordersedlar och annat som hör hemma i en IKEA... förlåt, Orsk-katalog. Jag bara älskar det.

Läser gör jag med ett småleende och höjda ögonbryn mest hela tiden. Det låter kanske konstigt, men det här är kul. Möbelvaruhuset Orsk liknar ett IKEA-varuhus in i minsta detalj, åtminstone vad gäller planlösning och annat utseendemässigt. Just den bekanta miljön gör det hela extra läskigt. Och hur många gånger har jag egentligen funderat på vad som finns bakom persienner och fejkdörrar. Nu vet jag vad som kan finnas där...

Jag gillar de där små dokumenten som dyker upp emellanåt, som utvärderingarna. De gör att allt kommer närmre. Produktbeskrivningarna i början av varje kapitel är obetalbara, men jag undrar lite över produktnamnen. Vissa "hör" jag ju vad de ska betyda, men inte alla och jag funderar på om de är översatta eller ej.

Speciellt rädd blir jag inte utan egentligen mer road, men jag höll andan lite ett par gånger. Det är spännande. Slutet är öppet och den sista "annonsen" ger mig rysningar. Kommer det en fortsättning? Hoppas egentligen inte det, tycker det här var ett perfekt avslut.

Bokea är en fantastisk idé och den är dessutom bra utförd. Jag ska helt klart kolla upp vad mer Grady Hendrix har skrivit.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,5 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 3,59 i genomsnitt (beräknat på 11 301 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bokea: Jennys bibliotek, Vargnatts bokhylla (engelsk utgåva) och Maddes bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

19 kommentarer:

  1. Jahaja, då låter det ju trots allt som en bok jag skulle kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ge den en chans. De har den säkert på biblioteket ;)

      Radera
  2. Den här har jag varit lite nyfiken på länge nu men inte kommit mig för att köpa/låna. Snart kanske..

    SvaraRadera
  3. Hej Monika! Tips: har du sett att boken om Pelle Lindbergh kommit i nyutgåva? Du kommenterade hos mig för nästan ett par år sedan och var intresserad. Läs mer här!

    SvaraRadera
  4. Bra recension, denna ska jag köpa så fort jag har flyttkaoset undan här hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyttkaos är inget kul, men boken finns ju kvar :)

      Radera
  5. Det känns nog som om jag måste ta och läsa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan ju inte annat än rekommendera den :)

      Radera
  6. Den lät ju skoj! Får ta och kika om den finns på biblioteket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns konstigt att säga att en skräckbok var aprils roligaste bok, men det var den verkligen :)

      Radera
  7. Men oj oj, denna måste ju in på "läsplaneringslistan"! Sen är det väl bara att hoppas den dyker upp bland det nyinkomna på bibblan nån gång framöver... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket annorlunda bok och jag hade riktigt kul när jag läste :)

      Radera
  8. Kul att du tyckte om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju omöjligt att inte gilla :)

      Radera
  9. Nu blev jag nyfiken, trodde det var en helt annan bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man för sig saker. Som är fel :o

      Radera
  10. Verkar både spännande och kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att rysa och skratta samtidigt :)

      Radera