lördag 6 maj 2017

"Fällan" av Melanie Raabe

Författare: Melanie Raabe
Titel: Fällan
Genre: Thriller
Antal sidor: 304
Originalspråk: Tyska
Originaltitel: Die Falle
Översättare: Leif Janzon
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 april 2017




Första meningen: Jag är inte av denna världen.

Baksidetext
Linda Conrads, 38, är en berömd och notoriskt tillbakadragen kriminalförfattare. För tolv år sedan blev hennes syster, Anna, brutalt mördad. Mördaren åkte aldrig fast, men Linda såg honom. Och nu har hon precis sett honom igen på TV.

Mannen är numera en känd reporter, och Linda vet att ingen kommer att tro henne om hon anklagar honom. Så hon gör det hon kan bäst: Hon skriver en ny thriller, om ett mord på en kvinna. Där gärningsmannen kommer undan.

När boken publiceras ger Linda en enda intervju. I sitt eget hem. Till den enda person som vet mer om fallet än hon gör. Han vet vad som hände den där natten. Hon har skrivit en bok om det. Men när han ringer på Lindas dörrklocka vet ingen av dem hur det ska sluta...

Min kommentar
Jag vill egentligen inte tycka att jag läser för mycket brittiskt och nordiskt, det är ju trots allt det jag verkar gilla bäst, men när jag hittade en tysk thriller så blev jag ju väldigt nyfiken. Och glad blev jag när den dök upp i brevlådan. Detta är nog min första tyska thriller någonsin.

Vi kommer väl inte riktigt överens, boken och jag. Det är något med språket som jag inte gillar. Kanske beror det på översättningen, det vet jag inte. Här finns också en hel del av mina käpphästar. Jag har lite svårt för alla ingående beskrivningar av vad som sker i Lindas huvud, vilket kanske är ofrånkomligt när man lever i stort sett isolerad utan mänskliga interaktioner, men det är tyvärr inte det enda som beskrivs. Ingående. Hela tiden blir jag matad med hur jag ska känna, inget lämnas åt fantasin, inget får jag känna själv. För mig är det ett effektivt sätt att förhindra att jag blir berörd.

Linda är väl egentligen den enda karaktären i den här boken, men inte ens henne får jag lära känna eller komma nära. Kanske är det därför jag tycker att hon gör märkliga val och reagerar underligt. Ett tag blir jag lite osäker på om hon faktiskt är på väg ner i den spiral av galenskap som vi får följa med i. Jag gillar att det i alla fall görs ett försök att förleda mig. Det är väl egentligen det enda avsnittet i boken där det bränner till lite.

Berättandet är oftast väldigt långsamt, men då och då kommer det korta och intensiva bitar. Många gånger tycker jag att det blir osammanhängande, man får en förklaring som sedan inte verkar höra ihop med vad som händer/sägs/görs. Ibland görs det rejäla hopp i tiden, som när Linda kommer på att hon ska skriva en bok för att på nästa uppslag vara klar med den. Linda Conrads bok i boken, som vi får ta del av insprängt bland de övriga kapitlen, funkar inte speciellt bra och hade faktiskt inte alls behövt vara med. Jag tycker inte den tillför någonting.

Baksidetexten är för övrigt fel, Linda Conrads är inte alls någon kriminalförfattare och hon skriver inte ännu en thriller. Man får aldrig veta vilken genre hon brukar skriva i, men det framgår tydligt att det inte är lättsmälta thrillers/deckare.

Detta är ju en debut så jag kan vara lite förlåtande. Historien är ju väldigt bra, problemet är att den inte är så bra berättad. Boken är väldigt ojämn och det blir ingen riktig nerv, men jag kan absolut tänka mig att ge Melanie Raabe en andra chans.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,3 (beräknat på 3 betyg).
Goodreads hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 2 530 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Fällan: Vargnatts bokhylla, A Bookaholic Swede och Deckarbibblon.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Det är lite trist när baksides texten inte stämmer :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ingen viktig del som är fel, men det får i alla fall mig att fundera på om de som skriver baksidetexterna läser böckerna.

      Radera
  2. Hm, det där var ju en del saker som jag inte alls gillar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var ju det, boken hade kunnat vara så mycket bättre.

      Radera
  3. Hm, känns inte riktigt som något för mig men man vet ju aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det vet man ju inte förrän man börjar läsa :)

      Radera
  4. Var ju lite sugen på den där boken, men nu falnade mitt intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte alltid vi gillar samma och jag vet att jag är lite underlig med det här med beskrivningar, så kanske den passar dig bättre :)

      Radera
  5. Den verkar ha precis de brister som jag har svårast för, särskilt när allt berättas i klartext och man inte får en möjlighet att dra egna slutsatser. Boken jag skriver om i dag är helt tvärtom, man inser nästan inte hur hemskt det är eftersom det är så neutralt beskrivet, men det är så jag vill ha det. Jag har funderat på att läsa den här, jag har tyckt om böckerna från Louise Bäckelins förlag, men då skall jag lägga tiden på andra böcker istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar mest när det är skrivet lite som att man tittar in utifrån, då blir jag mest berörd. Att bli pådyvlad någon annans exakta reaktioner på en känsla funkar inte för mig. Mina reaktioner är väldigt sällan exakt samma och då tappar beskrivningen liksom sin betydelse, eller vad man ska säga. I just den här boken är det nog i och för sig trovärdigt att det händer så mycket i huvudkaraktärens huvud, eftersom hon lever helt isolerat, men jag gillar det inte mer för det :)

      Radera
  6. Min deckarkonsumtion domineras helt av den anglosachsiska världen samt en del nordiska deckarförfattare. Jag vill gärna läsa fler deckare från resten av världen. Men den här verkar inte så frestande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog andra böcker att läsa, men jag såg nu att en annan bokbloggare gillade den här boken väldigt mycket. Det var precis ett sådant inlägg jag letade efter när jag letade länkar till andra, men då fanns det inte. Här är det nu i alla fall https://fruesbocker.wordpress.com/2017/05/07/tysk-thriller/

      Radera
  7. Idag gör jag som du och kollar mest betyget eftersom jag inte läst den än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra sätt för man vill ju veta, men samtidigt inte :)

      Radera