måndag 29 maj 2017

Film: Passengers

Titel: Passengers
Originaltitel: Passengers
Genre: Science fiction
Regissör: Morten Tyldum
Manus: Jon Spaihts
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Chris Pratt, Laurence Fishburn, Michael Sheen
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 19 maj 2017





Handling
Resan för två passagerare ombord på ett rymdskepp, som transporterar dem till ett nytt liv på en annan planet, tar en livsfarlig vändning när deras stasiskapslar av någon mystisk anledning väcker dem 90 år innan de når sin destination. Medan Jim och Aurora försöker lösa mysteriet bakom det tekniska felet, börjar de bli förälskade i varandra, utan att kunna motstå attraktionen som finns mellan dem. Samtidigt hotas deras liv av att skeppet håller på att haverera och av sanningen bakom deras för tidiga uppvaknande.

Min kommentar
Det har blivit en hel del science fiction den senaste tiden. Inte mig emot, det är nog min favorigenre, men jag kan ju inte låta bli att fundera över varför. Är det så enkelt att det görs många science fiction-filmer just nu? Varför, i så fall? Dessutom känns det lite som att de här filmerna är lite annorlunda mot vad många kanske förväntar sig i den här genren. Jag gillar verkligen den här tendensen.

Jag hade nog dålig koll på vad Passengers handlade om, titeln är ju inte direkt avslöjande. I alla fall så var den inte alls som jag förväntade mig. Ja, jag hade förväntat mig minst ett rymdmonster. I stället får jag en film med ett stort moraliskt dilemma. Jag har själv ingen aning om vad jag hade gjort, men förmodligen samma. Det hade kunnat bli riktigt jobbiga 90 år annars. Tyvärr tycker jag att filmen i stort sett helt tappar bort frågeställningen och i stället övergår den till lite för mycket kärlekstrams.

Skådespelarprestationerna var helt okej, eventuellt saknar jag den riktiga gnistan mellan Pratt och Lawrence, men det var ju inte som att de hade speciellt många att välja bland. Som vanligt är det dock tekniken som tilltalar mig mest och det är föga förvånande att jag gillar androiden Arthur mer. Han var helt enkelt bäst. Och de där små "dammsugarna", sådana vill jag ha.

Det är en väldigt snygg film och vissa scener får mig nästan att tappa andan, speciellt den där när Pratt tittar ut över rymden. Tyvärr så förstörs ofta de här scenerna av hög musik. Jag hade uppskattat mer om tystnaden hade fått råda där. Som i Interstellar.

Det är en väldigt långsamt berättad historia, ändå är den spännande. Den är lågmäld, men ändå rolig. Slutet är jag speciellt förtjust i, jag gillar att inte allt förstörs med detaljer. En väldigt bra film, helt enkelt.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 964 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 191 205 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Den här såg vi i lördags - så min recension kommer senare :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lustigt :) Det ska bli spännande att läsa vad du tyckte.

      Radera
  2. Jag tyckte denna var helt okej faktiskt :)

    SvaraRadera