måndag 1 maj 2017

Film: Sharknado 1-4


Titel: Sharknado
Originaltitel: Sharknado
Genre: Komedi
Regissör: Anthony C. Ferrante
Manus: Thunder Levin
Skådespelare: Ian Ziering, Tara Reid, John Heard, Cassandra Scerbo, Jason Simmons
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 86 min
Serie: Sharknado
Såg den på TiVo 31 mars 2017

Titel: Sharknado 2: The Second One
Originaltitel: Sharknado 2: The Second One
Genre: Komedi
Regissör: Anthony C. Ferrante
Manus: Thunder Levin
Skådespelare: Ian Ziering, Tara Reid, Vivica A. Fox, Mark McGrath, Kari Wuhrer
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: Sharknado
Såg den på TiVo 7 april 2017

Titel: Sharknado 3: Oh Hell No!
Originaltitel: Sharknado 3: Oh Hell No!
Genre: Komedi
Regissör: Anthony C. Ferrante
Manus: Thunder Levin
Skådespelare: Ian Ziering, Tara Reid, David Hasselhoff, Bo Derek, Lou Ferrigno
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 88 min
Serie: Sharknado
Såg den på TiVo 13 april 2017

Titel: Sharknado 4: The 4th Awakens
Originaltitel: Sharknado 4: The 4th Awakens
Genre: Komedi
Regissör: Anthony C. Ferrante
Manus: Thunder Levin
Skådespelare: Ian Ziering, Tara Reid, David Hasselhoff, Gary Busey, Steve Guttenberg
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 85 min
Serie: Sharknado
Såg den på TiVo 18 april 2017

Jag kommer inte riktigt ihåg när det var som vi av en händelse råkade ramla in på någon TV-kanal när de körde en mängd filmer som av en eller annan anledning blivit kult. I alla fall så visade de just den natten Sharknado 2 och vi blev fullständigt fascinerade och absorberade. Jag brukar inte orka vara uppe länge på kvällarna, men den fick mig att sitta uppe till mitt i natten. Därför blev jag väldigt glad när jag såg att alla fyra Sharknado-filmer skulle visas under lika många dagar i augusti 2016. Naturligtvis spelade jag in dem.

Det är otroligt svårt att genrebestämma dessa och jag är ärligt talat inte riktigt säker på vad de vill och försöker vara. Jag har bestämt mig för att kategorisera dem som komedi, eftersom skratten är många och nästan hysteriska. De kommer inte att få varsitt inlägg utan behandlas som en enhet, det är lite mer TV-serie än film över dem.

Jag hade på något sätt fått för mig att vi hade sett tre Sharknado-filmer, men det visade sig ganska snabbt att det hade vi verkligen inte. Det var tydligen bara tvåan, så det mesta såg jag nu för första gången. Eller nja... Fin och April (plus några till) slåss mot hajar är ett genomgående tema 🦈

Första filmen utspelar sig i Los Angeles och ger faktiskt sken av att vilja vara lite seriös, här görs nämligen ett försök till familjedrama. Det gjorde mig helt fascinerad. Trovärdigheten är på minusskalan och för att göra det hela än värre så är CGI-effekterna ganska dåliga. Här etableras också huvudkaraktärens förkärlek för motorsågar. Genom alla filmer används sedan motorsågar på väldigt innovativa sätt.

I andra filmen, där New York drabbas, spelar Judd Hirsch taxichaffis, ungefär samma typ av karaktär som i Independence Day, och det är nog faktiskt han som är roligast av dem allihop.

I tredje filmen kommer Nova från första filmen tillbaka, helt ärligt så minns jag inte alls vad som hände med henne i den första. Den här gången drabbas Florida av hajarna. Jackie Collins gör en cameo och tvillingarna Jedward dyker överraskande nog upp. David Hasselhoff gör entré som Fins pappa. Inte för att de två tidigare filmerna har varit speciellt seriösa, men här börjar det märkas att de inte längre försöker. Det är nu det blir kul på riktigt. Det är helt osannolikt absurt.

I fjärde filmen är det Las Vegas (o)tur, vilket kanske låter märkligt, men det får sin förklaring (nåja). Nu är det minsann inte bara sharknados det handlar om. Här finns en mängd olika sorters -nados; sandnado, firenado, bouldernado, oilnado, lightningnado... jag har förmodligen glömt någon. Jag blir oerhört förvirrad över referenserna till kraschad rymdfärja, i vilken [spoiler]April tydligen dog(?). Trean slutade ju med att hon, höggravid, blev uppslukad av en haj ute i rymden, föll ner genom atmosfären ner på en strand, där hon grävdes fram tillsammans med bebisen. Som hon fött inne i hajmagen.[/spoiler] David Hasselhoff är med i denna också och han är faktiskt en av de bättre och mest trovärdiga, vilket kanske säger en del. Lite kul är det också att Baywatch-Stephanie dyker upp. De irländska tvillingarna Jedward är med även i denna.

Rent generellt så kan de här fyra filmerna vara något av det roligaste jag har sett. De driver friskt med andra filmer, förmodligen missar jag en del referenser, men de jag upptäcker är fantastiskt kul. För mig är ju Ian Ziering för alltid förknippad med Beverly Hills och jag tyckte nog inte att han var någon bra skådis då heller, men man kan nog inte påstå att det har skett några större förbättringar.

Glädjande(?) nog så är faktiskt en femte film på gång och nu är hela världen Fins spelplan. Det låter ju oerhört intressant och roligt.

Betygsmässigt är det ett elände att komma fram till något. När det gäller i stort sett allt så får filmerna betyget 1, men rent kultmässigt så blir det 5.

Lite favoritscener:
  • I en scen är vattnet flera meter djupt när man ser det underifrån, ovanför vattenytan går vattnet bara upp till samma höjd som nederdelen på en bussdörr.
  • En bil exploderar på grund av en bensinläcka, problemet är bara att det inte finns någon eld alls i närheten.
  • Helikoptrar flyger precis utanför tornadoerna.
  • Folk hoppar oavbrutet in i hajkäftar med motorsågar i högsta hugg. Och kommer ut vid stjärtfenan.
  • Vattnet stiger inne i en skyskrapa, men ute på gatan finns inget.
  • Fin Shephard, vars frus arm blir uppäten av en haj medan hon håller i en pistol, drar fram samma arm, fortfarande hållande pistolen, ur en hajkäft.
  • Det jumpas på hajar för att komma över vatten.
  • Ett flygplan kraschar och plötsligt har människorna i det inte längre några kläder på sig. Sedan klär de på sig. Varifrån de kläderna kommer framgår inte.
  • Grand Canyon sprängs för att hindra hajarna att komma vidare.

Hur i hela friden ska man kunna ta detta på allvar?

I stället för en vanlig trailer så kommer en med lite kul scener från tredje filmen. Bara så du får en allmän idé...


Sharknado
Filmtipsets estimerade betyg var 1 (beräknat på 924 betyg).
IMDb hade den 3,3 i genomsnitt (beräknat på 37 020 betyg).
Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Sharknado 2: The second one
Filmtipsets estimerade betyg var 1 (beräknat på 295 betyg).
IMDb hade den 4,1 i genomsnitt (beräknat på 13 634 betyg).
Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Sharknado 3: Oh hell no!
Filmtipsets estimerade betyg var 1 (beräknat på 163 betyg).
IMDb hade den 4,2 i genomsnitt (beräknat på 8 204 betyg).
Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Sharknado 4: The 4th awakens
Filmtipsets estimerade betyg var 1 (beräknat på 69 betyg).
IMDb hade den 4,1 i genomsnitt (beräknat på 3 770 betyg).
Filmen kan köpas på discshop.

Jag ger dem 1,0 (eller 5,0 beroende på hur man vill se dem).
Filmerna är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar