torsdag 4 maj 2017

Hett i hyllan #90

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu börjar (äntligen) bokåret 2013 närma sig slutet, vi har nu kommit till julklappsböckerna.
Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser är ännu en av de där böckerna som jag helt enkelt inte förstår hur de fortfarande kan vara olästa. Nesser är en sådan självklar och självskriven favorit så det är faktiskt obegripligt. Just denna är inte del i någon serie så jag kan inte ens ta med den i min avsluta-serier-utmaning. Det känns mer och mer som att jag behöver en återvända-till-favoritförfattare-utmaning.

Så här står det på baksidan:
En berättelse om att fly från sitt gamla liv. Om att försöka göra upp. Om att kanske börja om trots att man inte är någon ungdom längre. En kväll i november anländer en kvinna till byn Winsford på Exmoor i sydvästra England. Med sin hund bosätter hon sig i ett ensligt beläget hus uppe på heden. Hon använder inte sitt riktiga namn och hennes avsikter med vistelsen är oklara. Hon vandrar bland törnen, dimmor och vildhästar. Hon har bestämt sig för att överleva sin hund. Hon har ett förflutet och en historia. Vad har hänt med hennes man? Är han i livet? Vem var han egentligen och vad var det som hände i Marocko för trettio år sedan? Och är det någon som letar efter henne?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Ja, den där står också av någon obegriplig oläst (och signerad) i bokkyllan.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/05/04/hett-i-hyllan-43/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt hur det kan bli? I jakten på nytt och spännande så glömmer man de gamla favoriterna.

      Radera
  2. Ja, Nesser läste jag en hel del av för många år sedan. Det senaste jag läst av honom är dock en novell så jag borde återstifta bekantskapen med hans böcker. Den här har jag inte läst.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/05/04/hett-i-hyllan-21/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om hans serie om Barbarotti, så om du inte har läst den... :)

      Radera
  3. Nesser har jag läst några böcker av en gång i tiden, men just då funkade de inte för mig. Kanske jag borde prova igen. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-90.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa av hans böcker är ju minst sagt speciella, men han har många strängar på sin lyra :)

      Radera
  4. Jag har läst att den ska vara så bra men ännu inte läst den själv. Här kommer min http://eggetbok.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-13.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut som att den ska bli läst i juni ;)

      Radera
  5. Har faktiskt inte läst något av Nesser än. Det kanske är på tiden :) Här kommer mitt bidrag. http://beasbokhylla.se/2017/may/hett-i-hyllan-14.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är fantastiskt bra, om man gillar den typen av böcker. Vilken typ av böcker kan jag inte svara på dock, han skriver så många olika :)

      Radera
  6. Idag är min en klassiker

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-vecka-18.html

    SvaraRadera
  7. Den där är riktigt bra! En Nesser-favorit faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ni tre som har varit mer eller mindre lyriska över denna :) Jag har satt upp den på planeringen för juni nu, men vi får se om den får plats där eller får rinna över till någon annan månad.

      Radera