torsdag 11 maj 2017

Hett i hyllan #91

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en julklappsbok från 2013 som fortfarande är oläst.
Jag har ju en liten svaghet för nordiska deckare och då speciellt norska. Nådens omkrets av Jørgen Brekke är första delen i en serie om mordutredarna Odd Singsaker och Felicia Stone. Märkligt nog verkar inte fler vara översatta till svenska, trots att det har kommit åtminstone tre till. Det kändes ju lite så där att upptäcka det nu... Vågar jag läsa den nu? Vad gör jag om jag gillar den? Min norska är kanske inte obefintlig, men den är verkligen inte bra. I alla fall inte tillräckligt bra för att läsa böcker på. Nåja, det kanske löser sig alltihop.

Så här står det i alla fall på baksidan:
År 1528 gör en kringresande tiggarmunk ett stopp i Bergen innan han drar vidare. Med sig tar han ett antal sylvassa barberarknivar och ett obehandlat skinn.

En eftermiddag femhundra år senare får Efrahim Bond ett oväntat och obehagligt besök på museet där han jobbar i Richmond, Virginia. Senare på kvällen hittas han flådd och halshuggen. Samtidigt upptäcks ett lik i det dammiga bokvalvet på ett bibliotek i Trondheim, mördat på samma brutala sätt.

Två värlsdelar, två mordutredningar, två förbryllade polisteam. Och en bestialisk mördare med tillgång till urgamla barberarknivar. Det är ingredienserna i den första kriminalromanen om mordutredarna Felicia Stone och Odd Singsaker. En historia om dissektion, gamla böcker, blodiga mord och sår som tar tid att läka.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Kom det inte fler? Jag hade för mig fler var på gång? Jag har ju läst första, och tror jag har andra i hyllan. Men på norska!

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/05/11/hett-i-hyllan-44/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det verkar inte ha kommit fler. Nu vet jag ju inte om det gör något, kanske gillar jag inte första delen...

      Radera
  2. Den kände jag inte alls till men håller med om att det inte är roligt att upptäcka att inte fler översättningar gjorts om det blir en favorit.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/05/11/hett-i-hyllan-22/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite jobbigt att läsa en bok och hoppas att man inte gillar den ;)

      Radera
  3. Den känner jag inte till ,men den låter intressant. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-91.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tyckte ju också att den lät intressant. Då för flera år sedan :)

      Radera
  4. Den känner jag inte till alls. http://eggetbok.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-14.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju inte som att serien har slagit här i Sverige.

      Radera
  5. En bok jag inte har hört talas om, jag däremot har en hel serie i dagens inlägg

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-vecka-19.html

    SvaraRadera