tisdag 2 maj 2017

Månadsbokslut april 2017

Antal lästa böcker i april 2017: 11

27. Splinter in the blood av Ashley Dyer
28. Inferno av Dan Brown
29. x
30. Allegiant av Veronica Roth
31. x
32. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald
33. Trojanerna av Lova Lovén
34. Minnen av en sång av Patrik Centerwall
35. Fällan av Melanie Raabe
36. Lily och bläckfisken av Steven Rowley
37. Bokea - inredning till döds av Grady Hendrix

Antal lästa sidor: 3671
Genomsnitt/dag: 122
Genomsnitt/bok: 333

Snittbetyg: 3,72

Ingående i serie: 3
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 4
Fantasy: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 1
Romance: 0
Science fiction: 1
Skräck: 2
Thriller: 2

Boktolvan: 1
E-böcker: 4
Finish that series: 2
Hyllvärmare: 2

Kvinnor: 7
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 1
Författare jag inte läst tidigare: 9
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 7
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Bokea - inredning till döds av Grady Hendrix
Månadens sämsta: -
Månadens överraskning: Minnen av en sång av Patrik Centerwall
Månadens besvikelse: Lily och bläckfisken av Steven Rowley
Månadens roligaste: Bokea - inredning till döds av Grady Hendrix
Månadens otäckaste: Trojanerna av Lova Lovén

Kommentar:
Jag måste verkligen ha legat i förra månaden. Trots att vädret inte alls medgav balkongläsning. Kvaliteten var helt OK, de flesta höll sig mellan 3,5 och 4.

Bara tre böcker ingår i olika serier, men två av dem var sista delen. Det är helt fantastiskt. Nu kommer det ju visserligen en till bok av Dan Brown någon gång i höst, gissar jag, men den räknas ju inte. Än.

Bara två hyllvärmare blev det, tyvärr, men så kan det väl bli ibland. Recensionsexemplaren blev desto fler, hela fyra stycken.

Sju nya böcker kom hem till mig, ingen av dem köpte jag själv. Ingen bok fick flytta ut från hyllorna.

Om månadens bästa: Bokea var både läskig och rolig.
Om månadens sämsta: Det går liksom inte att ta ut någon sämsta när alla har nästan samma betyg.
Om månadens överraskning: Jag gillar ju noveller, rent generellt, men Minnen av en sång var väldigt mycket bättre än jag förväntade mig.
Om månadens besvikelse: Tyvärr så hanterade Ted sin sorg på ett sätt som jag inte alls kunde relatera till, så Lily och bläckfisken berörde mig inte så mycket som jag hade hoppats.
Om månadens roligaste: Jag förstår ju att det kan verka underligt, och kanske provocerande, att välja en skräckbok som månadens roligaste, men Bokea gjorde att jag log nästan hela tiden.
Om månadens otäckaste: Skådeplats Malmö och nattfjärilar gjorde att Trojanerna vann.


16 kommentarer:

  1. Jaha, då kanske man ska notera Bokrea då. Men vilka böcker är 29 och 31 undrar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokea är liksom skräck och humor i en härlig symbios :) Bok 29 och 31 är hemliga, kanske kommer det ett inlägg om dem, kanske inte.

      Radera
    2. Hemliga böcker? Ej utgivna?
      /Undrar vansinnigt nyfiken

      Radera
    3. Helt rätt, de är inte utgivna. Än. Kanske aldrig. Vi får se :)

      Radera
  2. Nu har jag hört så mycket om Bokea så jag tror nästan jag måste ta och låna den för att stilla min nyfikenhet. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag helt klart att du ska :)

      Radera
  3. Bokea. Lite otippat att den var bäst, men kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok som får mig att sitta med höjda ögonbryn mest hela tiden förtjänar det :)

      Radera
  4. Att sitta och flina över en skräckis - det låter ju inte helt fel även om jag inte är så förtjust i att bli skrämd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en aning mindre roligt när allt brakade löst, men skrämd blev jag aldrig. Å andra sidan är jag ganska härdad :)

      Radera
  5. Vilken bra läsmånad du haft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är nöjd, även om jag inte hann så många av de jag egentligen ville läsa :)

      Radera
  6. Månadens besvikelse: Lily och Bläckfisken, låter ju inte så lovande. Den skall jag läsa vid tillfälle är planen. Jag kan tänka mig att den är litet speciell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lily och bläckfisken passade inte riktigt mig, jag är alldeles för pragmatisk för att kunna relatera till huvudpersonens sätt att reagera på sorg. Förnekelse har aldrig legat för mig :)

      Radera
  7. Vilken bra läsmånad du verkar ha haft :) Fast jag blir lite nyfiken på de där x:n...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev en bra månad: X:en får inte vara med ;)

      Radera