söndag 28 maj 2017

Smakebit på søndag: Levande och döda i Winsford

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här långhelgen har nästan tagit kål på mig. Tre kalas på fyra dagar. Varav mitt var det första i kön. Det kunde dock ha varit än värre för det är ett födelsedagsbarn som inte firar. Talesättet "when it rains, it pours" stämmer verkligen här. Nu är det i alla fall bara ett kalas kvar, men det är samtidigt det som är längst bort så i stort sett hela den här dagen går åt till det. Men sedan är det klart. För den här gången.

Läsningen har ju blivit lite lidande, men igår (den "lediga" dagen) bestämde jag att jag skulle ha en bara-vara dag och då läste jag mest hela tiden och då blev Skuggan av henne av Anna E Wahlgren utläst. Sedan började jag fundera på om jag kanske skulle tjuvstarta juni månads läsning och börja på Håkan Nessers Levande och döda i Winsford, som jag blev så sugen på när den var i fokus i Hett i hyllan. Så många hade så mycket bra att säga om den. Sagt och gjort. I morse började jag på den.

Min smakebit är från sida 28.
Den första morgonen var grå och råkall.
     Åtminstone var det råkallt inomhus. Lukten av hemtamt mögel kändes tydligt i sovrummet, men jag tänkte att jag kommer att lära mig leva med det. Huset har bara två rum, men ganska stora, och fönstren i båda vetter åt samma håll: söderut. Där tar heden vid, på andra sidan en ojämn och mossbelupen stenmur som innesluter tomten i tre väderstreck. Ute på heden faller sedan terrängen i en långsträckt svacka ner mot en dalgång som jag gissar löper vidare ner till byn - men den tjocka valk av dimma som lagt sig till rätta därute gjorde topografin svårbedömd denna morgon.

28 kommentarer:

  1. hemtamt mögel vill man inte ha... tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag reagerade också lite där :)

      Radera
  2. Vad bra! Den här är hyllvärmare hos mig också, så nu får jag veta om den ska prioriteras :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om man generellt kan säga att alla böcker av Nesser ska prioriteras. I så fall är jag ganska dålig på att själv göra det :)

      Radera
  3. jag brukar inte läsa Nesser, men just den här läste jag och tyckte om. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att jag ännu har läst en dålig Nesser :)

      Radera
  4. Ikke lest noe av forfatteren. Takk for smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väldigt mycket om hans böcker.

      Radera
  5. Låter som det varit fullt upp ;) Den här tyckte jag om, blir intressant att höra vad du tyckte sen. ;) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tröttare nu än vad jag var i onsdags så jag vet inte om det var lönt med långhelg :)

      Radera
  6. Hemtamt mögel? Vilket fantastiskt uttryck. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man förstår precis vad han menar :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Denna har jag inte läst, känns som man borde gjort det eftersom den skall vara så bra då... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt hoppig, men än så länge bra :)

      Radera
  8. Tack för smakebiten, ska nog lyssna på den någon gång. Här har det knappt blivit något läst alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att det blev så mycket läst i lördags annars hade det inte blivit många sidor.

      Radera
  9. Det blir spännande att se vad du tycker om den här. Den blev en favorit hos mig. Även sambon gillade den mycket för miljön och känslan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har känt en väldig stark lust att åka till Exmoor...

      Radera
  10. Nesser är en författare jag tappat bort under åren trots att böckerna jag läst av honom har varit bra så jag vet inte riktigt varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyckats tappa bort honom i omgångar, men han kommer alltid tillbaka :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! jag har bara läst en novell an Nesser, inga böcker.

    SvaraRadera
  12. En av Nessers bästa tycker jag! Och de där kalasen - en bragd att orka med dem alla! Puh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av hans bästa? Wow! Ja, vi får se sedan :) Jag känner mig lite som en urvriden trasa nu, efter den här långhelgen. Å andra sidan så var det ju tur att det var långhelg...

      Radera
  13. Vad otäckt med hemtamt mögel... Har inte läst denna men andra av Nesser. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mögel gillar jag inte alls, det luktar illa :)

      Radera