tisdag 16 maj 2017

Top Ten Tuesday: Mors Dags-freebie


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Mother's Day related Freebie: favorite moms in literature, books about motherhood, best mother/daughter or son relationships, books to buy your mom, worst moms in literature, etc. etc.

Nu var det väldigt längesedan jag gjorde en Top Ten Tuesday, tycker det mest har varit repriser de senaste veckorna. Veckans tema är väl kanske också det, men jag har inget minne av att jag har gjort den tidigare. Kanske på grund av att den är väldigt svår för mig som i stort sett bara läser spänningslitteratur. I de böckerna är det liksom inte mammarollen som är den mest framträdande. Det är helt omöjligt att hitta tio "likadana" så detta är en härlig blandning av högt och lågt och allt däremellan.

1. Molly Weasley i Harry Potter är väl en mamma som i alla fall jag gärna skulle ha
2. Mamma Walsh i Marian Keyes böcker måste ha en ängels tålamod med tanke på de fem döttrar hon har
3. Kristina i Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit är nog en av de tåligaste jag har läst om
4. Adora i Vassa föremål är en av de hemskaste mammor jag har läst om
5. Cersei Lannister i Game of thrones behöver nog ingen närmare presentation
6. Liisa Nenämaa i Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson kan nog också kvalificera sig till hemskaste mamman
7. I Sharon Boltons Små svarta lögner finns det två mammor, Catrin som har förlorat sina barn och Rachel som orsakade olyckan där barnen dog
8. Mrs Bennet i Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld, som har de godaste intentioner, men som jag hade blivit fullkomligt tokig på
9. Rachel Jenner, vars son försvinner i Bränd himmel av Gilly Macmillan och sedan får slåss mot misstänksamhet från både polis, media och folk i allmänhet
10. Jag vill avsluta med Elsas mormor i Fredrik Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt, hon är ju trots allt Elsas mammas mamma och även om hon inte är med rent fysiskt så genomsyrar hennes ande hela berättelsen

10 kommentarer:

  1. Jag har blivit mer restriktiv med Top Ten, orkar liksom inte tänka ut saker. Men nu när jag ser din lista inser jag att jag nog kunde fått ihop en idag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också dragit ner på Top Ten, men egentligen mest för att jag tycker att de har haft repriser i så många veckor. För vissa ämnen är jag glad att jag överhuvudtaget kan komma på tio och att då försöka komma på ytterligare tio...

      Radera
  2. Molly Weasley är en härlig mamma :)

    Mrs Walsh har jag inte mycket erfarenhet av, men i ljudboken jag lyssnade på förra sommaren tycker jag nog att det krävs en ängels tålamod för att vara hennes dotter också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är ju om Mrs Walsh döttrar är som de är just för att de har Mrs Walsh som mamma. De förtjänar säkert varandra :)

      Radera
  3. Svar
    1. Det är inte så ofta jag läser böcker där det finns snälla mammor, men det händer :)

      Radera
  4. Vilken bra lista du fick till. Molly Weasley är helt klart en av litteraturens allra bästa mammor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Hela familjen Weasley är fantastisk. Även om jag kanske inte hade stått ut med röran så länge i taget :)

      Radera
  5. Skojig lista med vitt skilda mammatyper :)

    SvaraRadera