måndag 8 maj 2017

TV-serie: Homeland - Säsong 6

Titel: Homeland
Originaltitel: Homeland
Genre: Thriller
Skapad av: Alex Gansa, Howard Gordon
TV-bolag: Showtime
Skådespelare: Claire Danes, Mandy Patinkin, Rupert Friend, F. Murray Abraham, Elizabeth Marvel
Premiär: 2016-01-16
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 12
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo april 2017





Handling
Carrie har återvänt till USA med dottern Franny och jobbar nu som advokat för muslimska amerikaner. I hemlighet är hon också rådgivare till den tillträdande presidenten, Elizabeth Keane. Samma tillträdande president som Dar Adal och Saul informerar om allehanda problem som hon måste känna till. De har lite olika synsätt och metoder för att få fram det de vill.

Min kommentar
Förra säsongen av Homeland knäckte mig nästan och med de slutsatser jag drog så visste jag knappt om jag ville fortsätta titta. Men [spoiler]Quinn lever! Svårt sargad och långt ifrån sig själv, men han lever[/spoiler].

Den här sjätte säsongen är nog en av de värsta, psykiskt sett, för mig. Det börjar väldigt långsamt, med mycket snack och lite verkstad. Sambon blev uttråkad, för det "hände" inget, men jag tyckte hela uppbyggnadsfasen var fasligt spännande. Först i fjärde avsnittet smäller det till. Sedan blir det åka av.

Som vanligt är Homeland otäckt aktuell och det är mycket jag känner igen. Jag har svårt att förstå att makt, eller suget efter den, kan få folk att bete sig så där. Som det här med att ändra på sanningen, eller egentligen utelämna den sista biten av sanningen, för att den bättre ska passa det man vill åstadkomma. Helt utan betänkligheter. Jag fattar det inte och jag är konstant förbannad hela säsongen. Och sorgsen. Så sorgsen.

Jag tänker inte ens börja nämna skådespelarprestationer, men Claire Danes är som vanligt magnifik. De flesta andra är också det, men Elizabeth Marvel, som spelar den nya presidenten, känns inte riktigt trovärdig. Jag vet inte om det beror på att hon spelar över.

Säsongsavslutningen gör mig orolig och jag gissar att det kommer även en sjunde säsong. Så här slutade den sjätte: [spoiler]Franny tas ifrån Claire eftersom hon inte backar undan från Dar Adal, som förråder USA tillsammans med privata säkerhetsföretag och en odräglig TV-människa. Quinn dör, igen. Ett attentat avvärjs mot den tillträdande presidenten. Quinn offrar sig för att rädda hennes liv. Ett hopp fram till att presidenten har tillträtt. Dar Adal är fängslad. Presidenten lovar att det inte ska bli fler arresteringar i de egna leden på grund av attentatet, men det blir det. Bland annat Saul. Claire har blivit lurad och presidenten gör sig onåbar för henne. Sista klippet är på presidenten där hon sitter vid sitt skrivbord med en nästan psykotisk blick i ögonen medan Claire ropar på henne från andra sidan dörren.[/spoiler]



TV-serier.nu hade säsongen 4,3 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 248 804 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Måste bara fortsätta kika på denna serie. Vi har kikat på säsong 1 och gillade den, sedan har det stått still :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, hur har ni kunnat hålla er? Den här serien tränger sig alltid förbi i kön här :)

      Radera
  2. Jag tycker det är fascinerande att standarden fortsätter att vara så hög. Och den där långsamheten är ju bara en uppbyggnad av psykologisk stämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som gör den här serien vet verkligen vad de sysslar med och det ska bli oerhört spännande att se vad de hittar på härnäst.

      Jag tyckte det var spännande hela tiden, även där i början, men sambon blir uttråkad när det inte händer något. Uppbyggnadsfaser förstår han sig inte på riktigt :)

      Radera