måndag 29 maj 2017

TV-serie: Modern Family - Säsong 6

Titel: Modern Family
Originaltitel: Modern Family
Genre: Komedi
Skapad av: Steven Levitan, Christopher Lloyd
TV-bolag: ABC
Skådespelare: Ed O'Neill, Sofia Vergara, Jesse Tyler Ferguson, Eric Stonestreet, Julie Bowen
Premiär: 2014-09-24
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 25 min
Såg den på DVD april-maj 2017





Handling
Cam och Mitch börjar vänja sig vid livet som gifta medan Phils och Claires äktenskap sätts på prov av irriterande grannar. En drönarkamera skapar förödelse i Jays och Glorias trädgård och en incident på motorvägen resulterar i underhållande förändringar i Pritchett-Dunphy-familjen.

Min kommentar
Tänk vad tiden går. Det är nästan exakt två år sedan vi såg femte säsongen av Modern Family. Varför det har gått så lång tid? Det hade det inte gjort om bara jag hade bestämt, men sambon har bara velat titta på Castle och Game of thrones (jag är i och för sig inte speciellt nödbedd) så alla andra TV-serier har fått vänta. Nu i efterhand så kan jag tycka att vi borde klämma in komedier lite oftare. Detta är en riktig humörhöjare.

Det är inga som helst problem att hänga med trots tiden som gått, det är ju inte direkt någon komplicerad handling. Det mesta trampar på i invanda fotspår, vilket i det här fallet är positivt. Man vet precis vad man får.

Cam är fortfarande min favorit och jag känner att jag alltid blir förväntansfull när det handlar om honom och Mitch. De är ett helt osannolikt par. Vilket för övrigt gäller samtliga konstellationer. Den här säsongen tycker jag att det mesta handlar om familjen Dunphy (det kanske det alltid gör), det är i alla fall det jag minns. Claire är upptagen med att vara perfekt och oroa sig för vad andra tycker om henne. Hon är nog faktiskt den som är jobbigast i hela serien. För Alex har det blivit dags att sluta i high school och välja college. Hur ska det bli när hon försvinner från hemmet? Haley är... Haley, men även hon börjar växa upp. Luke och Phil är mentalt sett ungefär lika gamla och scenerna med Phil är ofta de som är mest pinsamma. Det blir liksom alltid fel.

En invändning man skulle kunna ha är att handlingen ofta rör sig farligt nära buskis, men detta är väldigt mycket roligare. Det kan bero på att det är så mycket värme och kärlek mellan alla och att igenkänningsfaktorn trots allt är ganska hög. Här drivs det ju friskt med alla egenheter som människor överhuvudtaget kan ha.

Sjunde säsongen står redan här och förhoppningsvis ska det inte dröja två år tills vi ser den.



TV-serier.nu hade säsongen 4,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 267 112 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar