tisdag 9 maj 2017

Veckoutmaning: Vem vinner?

Veckans utmaning på Kulturkollo: Eurovision.

Ikväll drar Eurovision igång med den första semifinalen och allas vår Robin Bengtsson står på startlinjen. Men hur går det för honom? Vilka är dina favoriter? Vem tror du vinner? Vem skulle du vilja att vann?

Det här blir ju svårt, jag har ju inte hört låtarna. SVT verkar inte ha haft något "Inför"-program i år. Vilket kanske är lika bra, det har ju mest varit lite tramsigt och förståsigpåarna som suttit där har gått efter kriteriet hur god vän det är som sjunger. Typ.

Jag kan väl i alla fall direkt erkänna att jag är en av de där som tycker att Robins låt är fantastiskt bra. Om det är någon låt som kan få mig på bra humör så är det den. Även om jag nu tycker att hans låt förra året var bättre.

Nåja, jag håller på och lyssnar på alla låtarna på Spotify nu och jag vet inte jag. Har inte hunnit lyssna på alla än, men råkade höra Italiens låt innan jag fattade att låtarna inte var i startordning (fick göra en egen spellista med "rätt" ordning, naturligtvis) och den tror jag att jag gillade. Belgiens lät helt okej också.

Jag återkommer med uppdateringar när jag är klar :)

Och jo, glömde jag säga att jag är en riktig Melodifestival-/Eurovision-nörd?

Uppdatering efter första semifinalen: Favoriter härifrån blir, förutom Robin då, Belgien och Cypern. Och allvarligt talat, kan en låt bli gladare än Moldaviens? Jag blev riktigt glad att den gick vidare. Igår upptäckte jag att jag förmodligen har en väldigt underlig musiksmak, i alla fall verkar den inte stämma med förståsigpåarna. Hur Australien och Portugal kunde vara favoriter övergår mitt... förstånd...?

Uppdatering efter andra semifinalen: Såg inte denna eftersom den krockade med hockeyn, men min favorit var nog Estland. Som inte gick vidare. Då får Kroatien vara favorit från semifinal två.

Vad tror jag nu om finalen? Jag tycker ju Robins låt är klart bäst (och nej, jag brukar inte tycka att Sverige är bäst, det händer nästan aldrig). Belgien, Cypern och Kroatien har ju gått vidare, Italiens gillade jag också så det finns ju några guldkorn. Annars tycker jag att det rent generellt är en massa skrikiga låtar, dem gillar jag inte. Jag har ju inte lyssnat så många gånger på låtarna, speciellt inte de som var med i andra semin, men Norges tycker jag låter som den Australien hade för några år sedan. Det känns inte som att någon låt har något politiskt budskap i år, inte heller finns det någon att "tycka synd om" eller liknande, så vem som vinner är nog en öppen fråga. Ryssland tänkte ju skicka en tjej i rullstol, men jag är tveksam om det hade räckt. Ja, jag tycker det är synd att inte "bästa" låten vinner, att det inte handlar om musiksmak längre. Det borde det göra i en musiktävling.

4 kommentarer:

  1. Jag läste att man inte haft råd att göra ett "före-program". Nog för att de var tramsiga, men då hade man ju ändå hört låtarna!
    Jag vill nog höra alla låtarna innan jag hakar på utmaningen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju för att höra låtarna som man tittade :) Inte så underligt att de inte hade råd förresten, det gick väl åt en del pengar att hjälpa Ukraina att få till allt som behövdes.

      Radera
  2. Saknar ändå inför-programmen lite, nu har jag ju ingen koll alls. Det förtar stämningen en gnutta, även om jag självklart kommer titta. I alla fall på lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att programmen var bra uppladdning, men jag hade nog gärna sett att de var lite mer seriösa. Jag kommer aldrig att tycka att en låt är bra bara för att min kompis har skrivit den ;)

      I morgon blir det ingen semifinal, då är det ju hockey :)

      Radera