måndag 26 juni 2017

Film: Hail, Caesar!

Titel: Hail, Caesar!
Originaltitel: Hail, Caesar!
Genre: Komedi
Regissör: Ethan Coen, Joel Coen
Manus: Joel Coen, Ethan Coen
Skådespelare: George Clooney, Josh Brolin, Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Channing Tatum
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 6 juni 2017




Handling
I 1950-talets Hollywood försöker Eddie Mannix ta reda på vad som har hänt med en skådespelare som försvunnit under inspelningen av filmen 'Hail, Caesar!', samtidigt som han även försöker hålla resten av Hollywoodeliten nöjda och i balans.

Min kommentar
Jag kan ju direkt erkänna att jag inte alltid är ett fan av bröderna Coens filmer, ibland blir de bara för mycket, men Hail, Caesar! är en av deras bättre. Nästan i klass med O Brother, Where Art Thou?.

Eftersom filmen utspelar sig på 50-talet så blir det nästan lite av ett kostymdrama av det hela. Inte bara kläderna är fantastiska, håruppsättningarna är inte av denna värld.

Det känns nästan som att varenda Hollywood-stjärna är med i rollistan, många favoriter är det i alla fall. Det är en njutning att se dessa stjärnor spela över så till den milda grad. Med vilje. De gör det fantastiskt bra och jag kan bara föreställa mig hur kul de måste ha haft under inspelningen. Channing Tatum visar helt nya sidor av sig själv och hans dansnummer är bästa scenen i hela filmen. Jag trodde inte att jag hade sett Alden Ehrenreich i något tidigare, men det visar sig att han är med i både Stoker och Beautiful Creature. Det säger kanske en del om vad jag tyckte om de filmerna, eftersom jag inte alls minns honom. Det kommer jag med största säkerhet göra nu.

Här finns faktiskt en hel del samhällskritik och ironiska blinkningar till många 50-talsföreteelser som skapar riktigt kul scener. Det mesta drivs in absurdum. De stora gapskratten kanske uteblir, men det är ett jämnt fniss under hela filmen. Storyn är lite märklig (och eventuellt lite tunn), men vem bryr sig? Det här är så kul och nu ska jag inte vara så orolig för att se fler Coen-filmer.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 886 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 89 685 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Älskar Oh Brother Where Art Thou. Har sett en del annat av Cohen, sånt jag gillat och sånt jag tyckt varit rätt tråkigt. Det här låter som en film för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar O Brother, Where Art Thou? så borde du gilla denna också. Jag tyckte den var nästan i samma klass :)

      Radera