torsdag 29 juni 2017

Hett i hyllan #98

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Här är det fortfarande bokrean 2014 som avhandlas.
För så där en två år sedan läste jag första delen i Louise Pennys serie om kommissarie Armand Gamache. Jag tyckte den var lite som en blandning mellan Agatha Christie och Morden i Midsomer (det är en bra grej) och trots att jag redan hade andra delen, Nådastöt, i hyllan så är den fortfarande oläst. Helt obegripligt. Under tiden som gått så har jag dessutom lyckats köpa på mig både tredje och fjärde delen. Jag hoppas de aldrig dyker upp här i Hett i hyllan...

Så här står det på baksidan i alla fall:
Det är vinter i Three Pines och byn ligger under ett täcke av snö. Den årliga curlingturneringen är i full gång på den frusna sjön när en fasansfull upptäckt görs: mitt bland åskådarna på isen ligger en förkolnad kropp.

Det kunde vara det perfekta brottet. Ingen har sett mordet begås och inga ledtrådar eller motiv verkar finnas. Men när kommissarie Gamache börjar nysta i offrets förflutna framträder en livshistoria fylld av mörka hemligheter. Och medan de isande vindarna drar in över byn märker Gamache att han har egna fiender och han är tvungen att ta reda på vem han egentligen kan lita på.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Har ännu inte läst något av den författaren men är otroligt sugen på att göra det. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-98.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken är bra i alla fall :)

      Radera
  2. Min hyllvärmare blev en annan deckare ( Louise Penny vill jag testa att läsa någon gång).

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-vecka-26_29.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken rekommenderar jag i alla fall :)

      Radera
  3. Den boken har jag sett men inte läst. http://eggetbok.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan-18.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror bestämt att jag måste läsa den nu i vinter (det är en vinterbok), så jag kommer vidare i serien.

      Radera
  4. Tyckte första boken i serien var okej men ledsnade när jag läste Nådastöt. Konstigt, för jag borde älskat Pennys böcker. Jag tänkte också på Christie och Morden i Midsomer när jag läste, men tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du ledsnade efter denna? Det låter inte så lovande.

      Radera
  5. Svar
    1. Jag är nog egentligen ganska säker på att jag gillar, i alla fall om resten liknar första delen :)

      Radera
  6. jag gillar Louise Pennys böcker och kommissarie Armand Gamache. här kommer min olästa: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/06/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste skriva upp den som planerad läsning i december. Visst kan man väl göra en sådan lista nu redan :)

      Radera
    2. listor är alltid rätt oavsett tillfälle

      Radera
  7. Har inte läst något av Louise Penny och just den här låter bättre som vinterläsning än sommarläsning. Den här veckan blev det ingen hyllvärmare från mig fastän jag har flera stycken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, denna utspelar sig på vintern så jag får göra en decemberlista redan :) Du är välkommen tillbaka när du har lust/tid :)

      Radera