söndag 15 oktober 2017

Smakebit på søndag: Flykten från Olympo

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I morse påbörjade jag Lisa Hågensens Flykten från Olympo. Det ska vara en dystopisk YA och det ska bli en serie (Purebred) på tre böcker. Jag har tidigare läst henne Hennes ögon blå och tonen i den passade mig väldigt bra, så jag hoppas att den här "låter" ungefär likadant.

Min smakebit är från sida 18 i e-boken.
Olympo är nästan vackert i morgonljuset. Solen stiger i öster, men har ännu inte nått över den gigantiska velodrom som är vår stad. De höga sidorna kallas Kanten, och det är där de rika bor. De riktigt rika bor längst upp och har balkonger lika stora som husen i Botten. Vico bor halvvägs upp på Kanten, men jag har aldrig varit hos honom eller högre än en rad upp, där skolan, sjukhuset, daghemmen, fängelset och dödsfaciliteten ligger.
     Irriterade röster och smällande ytterdörrar tonar bort när jag lämnar gyttret av ruckel och stressade människor och går mot skolan. Morgonen är varm och vinden för med sig en doft av solvarma apelsiner och jord. Ute på odlingen sjunger bönderna och luften ekar av spadtagens rasslande. Jag har verkligen ingen lust att gå till skolan. Det har jag i och för sig aldrig, men alternativet är värre. Det enda som väntar mig är ett freaking skitjobb, det vet jag. Bönderna sjunger inte för att de är glada, de sjunger för att stå ut.

42 kommentarer:

  1. inte vill man fly från solvarma apelsiner... tack föe smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den doften var ungefär allt som var bra där :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Trots att du då läst en bok av henne tidigare så ringer det inga klockor för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, förra boken var nog lite åt skräckhållet ;)

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  4. Dystopisk YA låter som något för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mig med har det väl visat sig :)

      Radera
  5. Den läste jag nyligen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Helt ukjent bok og forfatter for meg. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är inte direkt jättekänd i Sverige heller.

      Radera
  7. Jeg liker veldig godt dystopier, og også YA dystopier så jeg noterer meg tittelen. (Hennes blå øyne er oversatt til polsk og dansk, men ikke norsk og det er litt frustrerende.)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas hon blir översatt till norska också. Det är inte alltid jag förstår logiken i vilka böcker som blir översatta till ett språk :)

      Hennes ögon blå är mer åt skräckhållet, den tyckte jag väldigt mycket om :)

      Radera
  8. Det där kan säkert vara något för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Dystopier gillar jag och den här boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den boken blev jag nyfiken på. Skall avvakta tills du skrivit om den här i bloggen. Tack så länge för smakbiten och fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det något med dystopier som lockar :)

      Radera
  11. Ha ha, så bra, nu blev det ju en förklaring till "Kanten" här innan min smakbit ur samma bok, strålande. :D
    När man väl kom in i boken var den riktigt spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan som att det var planerat :)

      Radera
  12. Många dystopier nu. Nedslående

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror egentligen inte det är fler nu, relativt sett, jämfört med vad det alltid har varit. Dystopier är intressant :)

      Radera
  13. Spännande att flera läser denna. Ny bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Oh, en svensk dystopi. Vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite speciellt med svensk dystopi, ja. Än så länge har jag inte lyckats klura ut var de är, eller om platsen ens finns i verkligheten :)

      Radera
  15. okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  16. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dystopier är ju ofta intressanta.

      Radera
  17. Det verkar vara många som läser denna just nu. Jag har den i hyllan, väntandes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar gå väldigt snabbt att läsa :)

      Radera
  18. Tack för smakebiten! Har inte hört talas om tidigare, och ser fram emot din recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte speciellt känd och ganska ny.

      Radera