söndag 22 oktober 2017

Smakebit på søndag: Jag hör sirenerna på gatan

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I stort sett inte ett enda ord har blivit läst hittills under helgen. Här har var det kalas igår och min mamma och syster kom redan i fredags så det har mest varit socialt umgänge. Det är minsann trevligt det också. I dag hoppas jag få läst lite, men det finns ju en del annat att göra.

Boken jag läser nu är andra delen i serien om Sean Duffy av Adrian McKinty, Jag hör sirenerna på gatan. Det är 1982 och vi befinner oss i Belfast. Mitt bland bomber och skjutglada grupperingar. Det är fullt av referenser till musik, TV-serier, händelser och jag gillar så mycket.

Min smakebit är från sida 113-114, ett stycke som på ett väldigt bra sätt beskriver stämningen.
Medan vi kör genom de sjudande bostadsområdena hälsar befolkningen där oss välkomna genom att kasta mjölkflaskor fyllda med urin från höghuskvarter och platta hustak. Om det hade varit natt eller om det rått spänning i området av någon anledning, skulle förstås brinnande vodkaflaskor fyllda med bensin ha kommit flygande åt vårt håll.

28 kommentarer:

  1. Ja tänk, det här är en av de få exemplen där du och jag tyckte helt olika om första delen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju ett fåtal exempel, men för mig är det helt obegripligt att man kan låta bli att gilla detta.

      Radera
  2. Det har ikke blitt lesing på meg hele uken. Både fordi jeg har jobbet mye, men også fordi jeg har hatt en oppgave som skulle leveres i studiet jeg tar. Jeg så på Goodreads, på min challengen over bøker jeg skal lese at jeg er 21 bøker bak målet mitt. Så nå må jeg brette opp armene :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det ju så att livet kommer i vägen och man måste göra massor av annat. Så måste det ju få vara. 21 böcker till slutet av året? Det låter tufft :)

      Radera
  3. har inte läst något av den här författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten! Har inte läst honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första böckerna har några år på nacken, men de har inte översatts förrän nu.

      Radera
  5. Denne serien har jeg ikke hørt om, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara en ganska okänd serie.

      Radera
  6. Okänd bok för mig men kul att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att vara glad att det är urin i flaskorna som kastas på en...

      Radera
  7. Det där kunde ju vara en serie att börja med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Miljön skulle nog kunna passa dig :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Jag har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
  9. Den boken känner jag inte till men den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite som att han kanske inte passar i Sverige. Jag var en av få som gillade första boken :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten, denna bok/författare var okänd för mig. Verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns ju TV-bilderna från Belfast när jag var yngre, men jag hade faktiskt ingen aning om att det var så illa som det beskrivs i de här böckerna.

      Radera
  11. Inte läst första boken än, men det ska bli av ;)

    SvaraRadera
  12. Jag har första boken liggande här, mer tid var köper man det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att höra av mig om jag hittar tid till försäljning :)

      Radera
  13. Okänd författare för mig, men Belfast gör mig nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belfast är ju en lite annorlunda miljö, i alla fall för mig, och speciellt i början av 80-talet.

      Radera
  14. Tack för smakbiten! Känner inte till den boken men din smakbit gör mig nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väldigt mycket om den här serien, i alla fall så här långt :)

      Radera