tisdag 24 oktober 2017

Veckans topplista: Ovanliga platser

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Ovanliga platser – de där böckerna som utspelar sig någonstans som vi inte läser om så ofta.

Ja, det här är ju också lite knepigt. Det finns ju mängder av platser som jag inte läser om så ofta och det är väl det jag måste utgå från då. Självklart är ju Sverige, England (och ja, jag menar verkligen det landområde som kallas England) och USA är diskvalificerade. Liksom Norge och Danmark. Sedan borde det ju vara fritt fram. Jag har i alla fall utgått ifrån Genrer och länder-listan här till höger :)

1. Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro (Argentina)
2. Stål av Silvia Avallone (Italien)
3. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami (Japan)
4. Den osynlige väktaren av Dolores Redondo (Spanien/Baskien)
5. Bastarden från Istanbul av Elif Shafak (Turkiet)

30 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen Elif Shafaks böcker! Men det är inte så ofta jag läser något från Turkiet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har läst två från Turkiet. Båda är Elif Shafaks :)

      Radera
  2. Jag är lite nyfiken på Murakamis böcker, men har ännu inte läst något av honom. Jag började att läsa Stål, men just då så hamnade jag i en lässvacka och jag lyckades aldrig läsa klart den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågeln som vrider upp världen är väldigt speciell och jag har fått för mig att Murakami skriver så där. Jag tyckte den var väldigt bra, men den spårade ut lite på slutet :)

      Radera
  3. Jag är verkligen inte bra på att läsa böcker från "ovanliga" platser i världen, så det är spännande med nya tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många fler att välja mellan från "vanliga" platser.

      Radera
  4. intressanta förslag, Stål får jag läsa, väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  5. 1 och 4 har jag läst. Har en bok av Elif Shafak oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst två böcker av Elif Shafak och jag vill nog läsa fler :)

      Radera
  6. Fågeln som vrider upp världen har jag i hyllan så den ska jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  7. Här var det fem böcker jag måste se om jag kanske vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du vill läsa dem, de är bra allihop :)

      Radera
  8. Här fick du med två av mina dåliga samveten: Avallone och Murakami. Olästa båda fast de finns i hyllan.

    SvaraRadera
  9. innan och efter en resa till Istanbul läste jag en hel del turkisk skönlitteratur. men Elif Shakaf har jag inte läst. inte torsdagsänkorna heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just Bastarden från Istanbul läste jag i Turkiet och det gav en extra dimension :)

      Radera
  10. Bra lista, onekligen flera platser som inte är så vanliga i mina böcker heller! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen bara Norden, England och USA som är vanligt hos mig :)

      Radera
  11. Stål tyckte jag mycket om. Flera som jag är nyfiken på. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte så mycket om Stål att jag köpte Avallones nästa bok också. Men den är inte läst än.

      Radera
  12. Jag tänkte ännu konstigare och ovanligare, hehe. Där finns helt klart några jag vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju extra roligt att ämnet tolkas olika :)

      Radera
  13. Stål är en jättebra bok. Fågeln som vrider upp världen och Bastarden från Istambul står bland mina olästa böcker.

    SvaraRadera
  14. Ingen har jag läst! Det blev fem tips på en gång.

    SvaraRadera
  15. Spanien skulle jag vilja åka till då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så mycket från Spanien, men jag tror att stilen är ganska typisk. Den var speciell :)

      Radera