tisdag 17 oktober 2017

Veckans topplista: Svenska samtida romaner

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Svenska samtida romaner.

En "genre" jag har otroligt svårt att förstå. Alltså inte förstå vad jag läser, utan exakt vad den är. Samtida är ju lite... flyktigt, eller vad man ska säga. Även gamla klassisker var ju en gång samtida. Inte heller blir jag klokare när jag försöker reda ut det genom att titta på olika webbutiker.

Jag gör ändå ett litet försök och då har jag valt de böcker som jag personligen kallar för drama, som är ungefär samtida med mig (när jag var ung eller nu) och som jag har läst de senaste åren. Och som jag har gillat, naturligtvis.

1. En nästan sann historia av Mattias Edvardsson, jag tror att den här kan vara vad många kallar för aka-porr..
2. Boel och Oscar av Josefine Sundström, en riktigt bra bok om att göra upp med sitt förflutna.
3. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, något så ovanligt som en bok som fokuserar på brottets utövare, dennes familj och hur det påverkar dem.
4. Norrlands svårmod av Therése Söderlind, en mystisk och mörk bok, om hur illa det kan gå om man inte pratar med varandra.
5. Radhusdisco av Morgan Larsson, en fantastisk skildring av hur det var att vara barn på 70-talet.

34 kommentarer:

  1. När hundarna kommer låter väldigt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den, mycket intressant och bra.

      Radera
  2. Tack för tipsen, jag har inte läst några av böckerna.

    SvaraRadera
  3. Norrlands svårmod blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  4. Norrlands svårmod har jag varit nyfiken på ganska länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt speciell bok, på ett bra sätt :)

      Radera
  5. När hundarna kommer var väldigt bra liksom En nästan sann historia. Boel och Oscar låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boel och Oscar var överraskande bra :)

      Radera
  6. Nyfiken på alla böcker, förutom den första som jag redan läst. Gillar titeln i alla fall på den fjärde, passar mig bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dessutom en väldigt bra bok :)

      Radera
  7. En bra lista, tack för tips! Begreppet samtida kanske var en smula svävande, men det jag avser är att de på något vis ska representera hur en roman skrivs idag. Selma Lagerlöf och hennes generation får vara med en annan gång 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår nog egentligen vad samtida ska vara och i det här sammanhanget så funkar det. När det står som genre i en bokhandel så blir jag däremot lite förvirrad :)

      Radera
  8. Boel och Oscar och Radhusdisco har jag men ännu olästa.

    SvaraRadera
  9. Radhusdisco kanske jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man gillar tidsdokument, specifikt från 70-talet, så är det rätt bok :)

      Radera
  10. En nästan sann historia var bra! Boel och Oscar ska jag lyssna på framöver.

    SvaraRadera
  11. Edsvardssons bok var bra :) den norrländska blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrlands svårmod är väldigt speciell och bra.

      Radera
  12. Nummer 1, 3 och 4 vill jag läsa framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du bra läsning framför dig :)

      Radera
  13. Intressant lista, jag kan tänka mig att läsa allihop utom den jag redan läst av Mattias Edvardsson, som var otroligt bra.
    Tack för din kommentar om bloggdesign, jag har ändå ändrat för att känna efter hur det fungerar. Får se om jag behåller eller ändrar igen. Kände för förnyelse, med en sida där man ser olika inlägg samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra är ungefär i samma klass som Mattias bok :)

      Jag brukar sällan komma till din blogg via startsidan så för mig funkar det nog ändå. Men jag var och kollade nu och nej, det där var så rörigt att jag bara blev stressad :)

      Radera
  14. Jag har läst och gillat alla fem! Tre av dem fick t.o.m. toppbetyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog bara en som fick full pott av mig, men de är verkligen riktigt bra allihop.

      Radera
  15. Fin lista! Norrlands svårmod har jag inte läst, men jag brukar snegla på den då och då. Tror det är kombinationen debut och omfånget som avskräcker mig lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tjock är den ju inte, inte ens 450 sidor :) Men ja, jag har för mig att den såg tjock ut.

      Radera