måndag 20 november 2017

Film: The Finest Hours

Titel: The Finest Hours
Originaltitel: The Finest Hours
Genre: Drama
Regissör: Craig Gillespie
Manus: Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson, Casey Sherman & Michael J. Tougias (bok)
Skådespelare: Chris Pine, Casey Affleck, Ben Foster, Eric Bana, Holliday Grainger
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Netflix 3 november 2017




Handling
År 1952 inträffade en av de värsta stormarna som någonsin drabbat östkusten i New England då en oljetanker utanför Cape Cod bokstavligen slets itu ute på havet. Fyra medlemmar ur kustbevakningen ger sig ut i stormen i en liten livbåt, trots kyla och skyhöga vågor. Under de rådande omständigheterna lyckas de ändå rädda mer än trettio sjömän som varit instängda på det snabbt sjunkande fartyget.

The Finest Hours är berättelsen om deras heroiska uppdrag som fortfarande anses vara den största räddningsaktionerna i kustbevakningens historia.

Min kommentar
Vi har fortfarande stora problem med att välja fredagsfilm hemma. De filmer jag har förbeställt släpps inte än på ett tag och att hitta någon riktigt bra på någon av streamingtjänsterna verkar hopplöst. Jag blev så desperat att jag till sist verkligen kollade på det där mejlet som kommer varenda vecka med helgtips. Där hittade jag The Finest Hours. Eftersom hav alltid har fascinerat mig så var ju den här filmen ganska självklar, när jag väl fick veta att den fanns.

The Finest Hours utspelar sig 1952 och vi befinner oss nästan längst ut på den lilla tarmen som sticker ut från Massachusetts. Vi befinner oss i alla fall där till att börja med. Större delen av filmen utspelar sig ute på havet. För det mesta är det väldigt snyggt filmat, men ibland är det så konstigt att det plötsligt är kav lugnt och helt tyst, för att i nästa stund återigen vara storm med gigantiska vågor och rejält oljud. Det kan jag inte för mitt liv förstå att man kan missa när man sätter ihop filmen. Det stör mig.

Det här är lite som The Perfect Storm och även The Finest Hours bygger faktiskt på en verklig händelse. Naturligtvis måste jag ju googla och så vitt jag kan förstå så stämmer filmen ganska bra med verkligheten. I slutet av filmen visas en del autentiska bilder på de inblandade och jag kan ju direkt erkänna att det ger pluspoäng.

Skådespelarna är generellt sett bra, inga storverk kanske, men ett gediget jobb. Förutom att jag kanske har lite svårt för Chris Pine. Han är nog inte världens mest trovärdiga skådis. Hans flickvän däremot gillar jag, mycket, hon har en härlig attityd, som kanske inte var så vanlig i det här området 1952.

Filmen är nära två timmar lång, men det tänker jag inte alls på. Det är från vanligt normalt spännande till andlöst hela tiden. Detta är en film som helt klart förtjänar mer uppmärksamhet.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 269 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 48 431 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Hm, bra betyg där. Men det låter ändå inte som en film som är riktigt min grej. Men man vet ju aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det beror ju lite på vad man gillar. Om man går igång på filmer som The perfect storm så borde den här också passa :)

      Radera