tisdag 21 november 2017

Veckans topplista: Böcker jag inte tyckt om hittills i år

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Böcker jag inte tyckt om hittills i år.

Inte tyckt om... det där är ju lite klurigt. Jag vet liksom inte riktigt var gränsen ska gå.

Om jag ska gå efter de utdelade betygen så har en bok fått en etta, en har fått en tvåa. Sedan har vi nio stycken som har fått en trea. En trea är ju fortfarande ganska OK, eller ja, det är vad en bok har innan jag börjar läsa och där läggs det till/dras ifrån vid behov. Två av de som fått en trea sticker ut lite, på ett negativt sätt så de får också vara med här. Det blir fyra böcker och det får faktiskt räcka med det den här veckan.

1. Röd vinterängel av Tove Birkeland Brandt finns det egentligen inte så jättemycket positivt att säga om.
2. Ferdydurke av Witold Gombrowicz är absurdism till fulländning. Den passade inte riktigt mig, men den var obetalbar.
3. I det förflutna av Kate Morton var inte alls min grej. Många ord, så många att det är farligt nära ordbajseri. Den hade dock sina ljuspunkter.
4. Magikerna av Lev Grossman beskrivs som en blandning av Harry Potter och Narnia. Det blir det inte bara för att man låter någon gå på en trollkarlsskola och hitta en väg till en annan värld.

28 kommentarer:

  1. Lite roligt är det att läsa inlägg om böcker man inte gillat, ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt kan ju omöjligt passa alla och ibland väljer man helt enkelt fel.

      Radera
  2. Fyra för mig okända som jag härmed känner mig varnad för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här veckan är listorna bra om man inte känner till någon av böckerna :)

      Radera
  3. Morton har jag inte läst något av, men jag har Huset vid sjön (tror den heter så) och har tänkt läsa. Av omslaget att döma kan jag tänka mig att den är litet för sockersöt och tillrättalagd för mig, men jag skall ge den en chans. Någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så är ju hon helt fel genre för mig, men ibland så vill jag ta några steg utanför min bekvämlighetszon. Ibland går det bra och ibland mindre bra :)

      Radera
  4. Magikerna har jag hört mycket om men inte riktigt velat läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt besviken på den, men jag har tänkt se TV-serien :)

      Radera
  5. Magikerna läste jag för ett par år sedan och var inte speciellt imponerad. Så nu ligger de två följande delarna i serien som hyllvärmare i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag för en gångs skull lyckades låta bli att köpa fler delar :)

      Radera
  6. Magikerna har jag varit nyfiken på rätt länge, kanske borde läsa och se vad jag tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det finns de som gillat :)

      Radera
  7. Morton hade jag funderingar på, men nu har jag faktist hört flera som inte gillat. Morton väntar annars i hyllan ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här boken har jag förstått inte är hennes bästa.

      Radera
  8. Magikerna och I det förflutna har jag läst :)

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dessa, men Magikerna står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser den så hoppas jag att den passar dig bättre :)

      Radera
  10. Bara läst Mortons bok. Sant att den hade sina ljusa stunder i ordflödet, men rätt trögläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade så svårt att behålla fokus när hon aldrig kom till poängen :)

      Radera
  11. Inte läst någon av dessa men tänkt att jag ska läsa något av Kate Morton någon gång, men kanske inte denna då.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som gillar hennes böcker verkar gilla andra bättre, så prova med någon annan :)

      Radera
  12. Intressant att se vilka du inte gillar. Kate Mortons bok, hm, ja, det känns faktiskt lite som att den faktiskt kanske inte är fin stil, så blir inte så förvånad. ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag var inte heller speciellt förvånad, men ibland så funkar det ju med sådana här böcker. Bara de inte är så otroligt ordrika :)

      Radera