onsdag 10 januari 2018

"Borgen" av Ellinor Häggström

Författare: Ellinor Häggström
Titel: Borgen
Genre: Thriller
Antal sidor: 429
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Books on Demand
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 30 december 2017




Första meningen: Linna la darrande hand på grindens handtag och försökte dra ett djupt andetag.

Baksidetext
En medeltida borg. Fem instängda dödsdömda personer. I de dunkla rummen och korridorerna finns övervakningskameror vars bilder direktsänds dygnet runt. En person vinner frihet när han eller hon blir den första, eller enda, att hitta utgången på en plats där inga regler finns.

DokNets dokusåpa Borgen slår tittarrekord när den förhandstippade succén drar igång och ingenting verkar kunna gå fel. Men de våldsamma bilderna som sänds drar igång händelseförlopp i samhället som ingen hade kunnat drömma om.

Min kommentar
I våras fick jag frågan om jag skulle vilja läsa Borgen och eftersom boken verkligen lät som något för mig så tackade jag ju naturligtvis ja. Sedan har boken stått där i hyllan och tittat anklagande på mig. När jag läst klart planeringen för december och insåg att det fanns tid för en bok till så sög jag äntligen tag i den.

För det mesta befinner vi oss i den där borgen, där de dödsdömda irrar omkring i kylan och mörkret. Desperationen de känner är högst påtaglig. Det är år 2015 och det är väl kanske det i kombination med dödsstraff som känns lite märkligt, men jag väljer att bortse från detta. Det här scenariot känns ändå fullt möjligt. Jag brukar ju ganska ofta störa mig på saker i böcker, ibland när det gäller språket, men förutom en del upprepningar så finns det nästan inget jag hänger upp mig på. Min upplaga var väldigt dåligt korrekturläst, men det har kommit en ny rättad nu. En liten detalj som jag reagerar på är ändå att prästen kallas Fader Elias, det känns lite märkligt att ha med en katolsk präst i en svensk bok.

Karaktärerna är inte speciellt många och den man kommer allra närmast är Linna, en av de dödsdömda. Hennes historia är både sorglig och berörande. De andra som rör sig i borgen är mest som skuggfigurer och vi får egentligen inte veta något alls om dem. Kanske hade jag velat veta mer om vad som var Lazlos drivkraft, men jag inser att det kan vara svårt att sätta ord på det. Produktionsbolagets personal får vi inte heller lära känna speciellt bra, förutom upphovsmannen Max då. Han är precis som jag föreställer mig att de där människorna är.

Temat i Borgen är vansinnigt intressant och skapar många frågor. Jag hade nog kunnat skriva om det här hur länge som helst, det finns helt enkelt mycket att fundera kring här. Jag skulle gärna vilja veta vad produktionen tänkte skulle hända och hur tankarna gick när de bestämde att den som (förmodligen) dödar flest blir fri. Penga- och kändiskåta som utnyttjar andra människors desperation, efter vad det nu må vara, och hittar på vad som helst för att nå sina mål finns det ju gott om. Var går gränsen för vad man får utsätta människor för? De läskigaste i den här historien är nog ändå de där som tittar på dokusåpan. Sociala medier får sig en rejäl känga också, eller egentligen mer hur lätt det är att skapa kaos med hjälp av dem. Det är så typiskt människan av i dag, allt är ett spel och inte på riktigt. Förrän det är det. Alla är ju någons barn/förälder/syskon och det är inte så himla kul när de blir utsatta. Då blir de där tuffa rädda, handfallna och ropar på mamma/pappa. Förutom de där som glorifierar våld, som jag vet också finns, Tyvärr.

Jag kunde knappt lägga ifrån mig boken och samtidigt som jag ville veta hur det skulle sluta så bävade jag lite för det. Nu blev det inte exakt som jag hade tänkt, karaktärer dödades av fel personer, men slutresultatet blev ändå detsamma som jag hade föreställt mig. Kanske är det därför jag gillar det.

Tyvärr så tycker jag att boken tappar lite mot slutet, det blir för utdraget och lite för mycket. Vissa åsikter ändrades också lite väl snabbt och lätt, men det känns ändå väldigt trovärdigt alltihop. Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av Ellinor Häggström för det här är bra.

Boktipset hade inget estimerat betyg, eftersom inga betyg var satta.
Goodreads hade den 4,0 i genomsnitt (beräknat på 1 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Borgen: Boklysten och Fröken Gröns blogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Så roligt att du uppskattade Borgen! Självklart blir jag nyfiken på alla dina tankar och hade kunnat tänka mig att sätta mig ner en hel eftermiddag och diskutera. :)
    Jag skriver vidare och hoppas att vi har anledning att höras av framöver.
    Allt gott!

    http://www.ellinorhaggstrom.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev många funderingar när jag läste. Och känslor. Riktigt spännande tema :)

      Radera