måndag 15 januari 2018

Film: Life (2017)

Titel: Life
Originaltitel: Life
Genre: Science fiction
Regissör: Daniel Espinosa
Manus: Rhett Reese, Paul Wernick
Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Olga Dychovitjnaja
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 29 december 2017




Handling
Ett sexmanna-team ombord på den internationella rymdstationen ISS är på väg att göra en av de viktigaste upptäckterna i människans historia: finna bevis för liv på planeten Mars. Allt eftersom forskningen fortskrider börjar deras metoder få oönskade konsekvenser, och livsformen de nyss upptäckt visar sig långt mer intelligent än någon hade kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Den här filmen visste jag faktiskt inte om jag skulle köpa eller ej, betyget på IMDb är ju inte direkt imponerande och dålig science fiction finns det ju på tok för mycket av. När jag drabbades av köpdjävulen under Black Friday så slank den ändå med. Gissa om jag är glad för det...

Jag vet inte om jag har börjat se film på något annat sätt den senaste tiden, men plötsligt så fullkomligt vimlar det av snygga filmer. Både miljö (visserligen en ganska stor rymdstation, men jag har inga problem att känna klaustrofobin) och rymdmonster (alla monster är inte stora) är ruskigt snyggt gjorda. Kombinationen begränsad yta och otäck alien gör det här så fruktansvärt läskigt. Ibland ville jag knappt titta. Förutom att det ödsliga där ute i rymden skrämmer mig rent generellt så måste filmen slagit an en rejäl sträng hos mig.

Det finns en del kända ansikten i rollistan, bland annat Rebecca Ferguson (svensk) som gör det riktigt bra och Jake Gyllenhaal som är lika bra som vanligt. Den enda som spelar över här är Ryan Reynolds, men enligt mig så gör han alltid det. Dessutom så är det ju svenska Daniel Espinosa som regisserat Life och detta måste vara det bästa han har gjort. Hittills.

I science fiction så brukar det finnas en del trovärdighetsproblem, både när det gäller agerande och fakta, men jag känner mig ganska bekväm här. För det mesta. Besättningens agerande vid vissa situationer känns inte riktigt så korkat som det brukar och förutom det där med att använda öppen eld inne i en rymdstation, som förefaller lite vågat, så är det inget jag reagerar på. Nu är ju jag vare sig astronaut eller rymdforskare så...

Om man nu skulle vara lite gnällig och välja att se den här filmen som en Alien-klon så tycker jag att man har fel. I alla fall så blir inte Life sämre av att den liknar någon annan film. Visst har jag sett filmer på det här temat otaliga gånger, men detta är faktiskt en av de bättre.

Mycket ångest blir det i alla fall och slutet... alltså det står för den extra halvan i betyget.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 841 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 139 728 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Har inte sett så tack för tipset. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite överraskad över att jag reagerade som jag gjorde. Så om du ser den, berätta gärna vad du tyckte :)

      Radera
  2. Hm, inte precis min genre men du lyckas ju få den att låta lockande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner ju mig ganska luttrad när det gäller både science fiction, skräck och rymdmonster, men den här tog mig med storm :)

      Radera