måndag 22 januari 2018

Film: Patriots Day (2016)

Titel: Patriots Day
Originaltitel: Patriots Day
Genre: Thriller
Regissör: Peter Berg
Manus: Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer
Skådespelare: Mark Wahlberg, Alex Wolf, Kevin Bacon, Themo Melikidze, Melissa Benoist
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 133 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 5 januari 2018





Handling
Den sanna historien om den största människojakten i USA:s historia. När två bomber exploderar vid målet för det anrika Boston Marathon måste polisen och FBI samarbeta för att hitta attentatsmännen. När det ser som mest hopplöst ut ber myndigheterna staden Boston om hjälp. Snart finkammas hela storstaden på spår efter bombarna. Men de två terroristerna ligger hela tiden steget före och jakten blir en kapplöpning mot tiden - de kan slå till igen när och var som helst.

Min kommentar
Jag minns inte längre när jag första gången fick ögonen på den här filmen. Inte heller kommer jag ihåg varför jag ratade den. Jag kan inte ens erinra mig vad det egentligen var som fick mig att ändra mig. Filmen blev i alla fall inköpt till slut.

Patriots Day handlar alltså om terroristdådet vid Boston Maraton 2013. Det minns jag mycket väl, men efter att ha sett den här filmen så inser jag att jag antingen missade mycket i nyhetsrapporteringen eller att jag har glömt vad jag såg/läste. Eller att filmen eventuellt drar på lite. Jag tänker mest på det som, när jag googlar, kallas för eldstrid och shootout. Det som hände i filmen var ingen eldstrid. Det var krig. Inklusive en hel drös med "bomber". Nåväl...

Jag har ju alltid, av någon anledning, haft svårt för Mark Wahlberg (det kan vara en av anledningarna till att jag ratade filmen från början). Förmodligen har det att göra med att jag faktiskt inte tycker att han är någon speciellt bra skådis. Han gör alldeles säkert sitt bästa här, det är inte dåligt, men det är inte heller bra nog. Ingen skådespelare sticker egentligen ut, det är ett gediget hantverk. Varken mer eller mindre.

Det är ett ganska långsamt tempo, men när det väl händer något så händer det ordentligt och när jag i vanlig ordning googlar så verkar det mesta ligga hyfsat nära sanningen. Det som förstärker den autentiska känslan är att "vanliga" människor har fått en egen tråd. Det är också de berättelserna som berör mig mest. Speciellt när de här personerna får komma till tals på riktigt i eftertexterna och det var egentligen här det blev som mest intressant också.

Filmen är så väldigt mycket för lång, drygt två timmar är den och jag tror den hade tjänat på att klippas ner något. Dock inte den del som handlade om de alldeles vanliga privatpersonerna.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 309 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 57 806 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar