fredag 12 januari 2018

Helgfrågan v 2 (11 -14 januari )

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vilken ny bok, (som utkommer jan-feb 2018), ser du mest framemot att läsa?

Åh, den här är enkel 😁 Det är naturligtvis Andy Weirs Artemis. Om den bara är hälften så bra som Ensam på Mars så kommer den att vara fantastisk.

Bonusfråga: Lever du efter något motto eller några kloka ord?

Ja, ända sedan jag läste Stephen Kings Cujo någon gång i mitten/slutet av 80-talet så har jag försökt leva efter ett litet citat som fanns i den boken. Det är dock inte King som har myntat det, i boken var det med för att det stod som en reklamslogan på någon pryttel. Vad det stod? Jo, det stod "If life gives you lemons, make lemonade". Det är inte alltid helt lätt, men för det mesta så funkar det faktiskt.

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Oj, så du har lyckats missa hans första?

      Radera
  2. Inte läst något av Weir men det är flera som nämner den boken och lite nyfiken blir en ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensam på Mars lämnade mig andlös så jag har ganska stort hopp om den här nya :)

      Radera
  3. Jag har ju vare sig läst Ensam på Mars eller sett filmen (än). Sen blir det intressant att se reaktionerna på den nya boken. Jag vet ännu inte om den passar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade både boken och filmen nästan lika mycket, något som är ganska ovanligt. Men jag är ju oerhört svag för science fiction :)

      Radera
    2. Och jag är lite mer svårflörtad där :).

      Radera
  4. Artemis längtar jag också efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt januaris mest efterlängtade bok :)

      Radera
  5. Svar
    1. Svår att alltid leva efter, men bra att tänka på ibland :)

      Radera
  6. Nu har jag läst om den på fyra ställen. Kanske dags att läsa?

    SvaraRadera
  7. Den kommer jag nog att läsa!
    Citatet kände jag igen, fast inte från King, utan som ett klassiskt amerikanskt citat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju inte King som har hittat på det, men det var där jag stötte på det första gången. Det har dessutom lyckats hänga kvar genom alla år :)

      Radera
  8. Just precis, kan bara hålla med, både vad gäller Artemis och citatet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är några som längtar efter Artemis :)

      Radera
  9. Jag gillade ju Ensam på mars, lite till min förvåning, så Artemis kan nog bli läst i något skede också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde nog inte heller att jag skulle gilla Mars-boken så mycket som jag gjorde. Det var ju en del tekniska detaljer där, men det var så perfekt nivå på dem :)

      Radera
  10. Jag kommer absolut läsa den men var väl inte överförtjust i Ensam på Mars

    SvaraRadera