onsdag 3 januari 2018

"Marconi Park" av Åke Edwardson

Författare: Åke Edwardson
Titel: Marconi Park
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 344
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Erik Winter 12
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 december 2017




Första meningen: Kriminalkommissarie Erik Winter kände doften av våren som var på väg i år igen, halleluja.

Baksidetext
Det börjar bli vår i Göteborg, och Erik Winter känner hur hans sinne blir lättare när dagarna blir längre. Men verkligheten hinner ikapp honom, som den ständigt gör. En tidig morgon står han i ett värdelöst ljus under en värdelös himmel och ser ner på ett lik av en man som dött en våldsam död. En plastpåse har trätts över mannens huvud. På mannens kropp ligger en avriven bit kartong på vilken någon med bred pensel skrivit en versal bokstav. Det blir fler offer, i Göteborg och Stockholm, med samma sorts våldsamt tecknade lappar. Samtidigt som Winter lägger pussel med bokstavslapparna för att kunna utläsa ett ord, försöker man alltmer desperat finna ett samband mellan de mördade. Det är ett mysterium. Marconi Park, som är ett bostadsområde i Göteborg, har fått ge namn åt den tolfte romanen med Erik Winter i huvudrollen.

Min kommentar
Min avsluta-serierutmaning är en riktig höjdare och serier avslutas på löpande band. Nu har jag återigen kommit till slutet i den här serien. För andra gången alltså. De två sista böckerna har stått olästa i hyllan väldigt länge. Av många olika skäl. Tolfte delen om Erik Winter, i en serie som skulle bestå av tio böcker, är tyvärr den svagaste av dem allihop.

Miljön är som vanligt fantastisk. Jag tror inte det finns någon som kan beskriva mitt älskade Göteborg som Åke Edwardson kan. Jag får alltid en känsla av hemma när jag följer karaktärerna på Göteborgs gator. Den här gången blir det extra nära eftersom jag bodde i Frölunda mina sista år i Göteborg. Om jag hade känt till Stockholm så hade jag fått mitt lystmäte även där, för här finns en cykeljakt genom i stort sett hela stan. Tyvärr är den på tok för lång. Både i tid och sidor.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med språket, men jag tycker det har förändrats en hel del. Speciellt i de två senaste böckerna. Tyvärr till det sämre. Det är mycket svammel och lösryckta meningar, många flummiga tankar och dialogerna känns krystade och rumphuggna. Det flummiga kan så klart bero på Erik Winter själv, han har nämligen blivit otroligt luddig i sina tankar och jag börjar helt ärligt bli less på hans grubblande. Jag får lite känslan av ett jättekliv mot det mer pretentiösa.

Det är väldigt mycket stå-och-stampa-på-samma-fläck här, kanske främst av alla förhören där de förhörda knappt säger ett ord. De för inte på något sätt historien framåt och det känns lite onödigt att ha med dem. I alla fall så många. Och långa. Motivet tänker jag inte ens gå in på.

Kanske har det förekommit en del antydningar tidigare, både om Erik Winters barndom och Ringmars son, men i så fall har de gått mig obemärkt förbi. Om de inte har funnits där så blir jag irriterad på riktigt. Man kan inte slänga in sådant i sista boken och inte knyta ihop det. Marconi Park tycker jag, som sagt, är den klart svagaste i hela serien. Jag vill inte kalla den ett hafsverk, men den har inte samma substans som de tidigare. Inte heller verkar de ha lagt energi på att korrekturläsa ordentligt. Det finns en del motsägelsefulla uppgifter, till exempel en familj som på en sida består av man, fru och dotter för att några sidor längre fram vara barnlös och ännu några sidor längre fram har frun en son med en annan man. Suck.

Den här boken ger mig inget avslut på något sätt, vare sig på fallet eller Erik Winter. Om serien nu är slut. Samtidigt som jag hade önskat att det slutat på något annat sätt så hoppas jag att det är slut på riktigt nu. Kanske hann tiden ikapp mig, kanske var inte saknaden så stor som jag trodde, men tiden hann i alla fall i kapp Erik Winter. Det är dags att låta honom vila i frid nu.

Boktipsets estimerade betyg var 2,9 och genomsnittet 2,8 (beräknat på 86 betyg).
Goodreads hade den 3,14 i genomsnitt (beräknat på 93 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Marconi Park: och dagarna går, Bokbabbel och Tankar från en samlares hjärna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar