tisdag 16 januari 2018

Veckans topplista: Vinterkänsla

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Vinterkänsla.

Det får nog bli någon sorts blandning av omslag och innehåll här. Och jag verkar ha en märklig syn på vintern... med ett undantag så har alla böcker en dragning åt skräck.

1. De förjagade av Mikael Strömberg - åtta män kommer fram till ett läger i Norrbotten, nära gränsen till Finland, där en hemlig transaktion ska ske. Men lägret är tomt och det finns tecken som tyder på strid.
2. Evig natt av Michelle Paver - Jack får ett erbjudande om att åka med på en arktisk expedition. Det slumpar sig så att han till slut är ensam kvar. Eller är han det?
3. Vinterfolket av Jennifer McMahon - ända sedan Sarah hittades död bakom sitt hus 1908 så har det gått rykten om de djupa skogarna och traktens invånare har vant sig vid mystiska försvinnanden. Hundra år senare hittar Ruthie, som nu bor i Sarahs gamla hus, Sarahs dagboksanteckningar.
4. Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund - det dröjer veckor innan solen återigen visar sig över byn Idijärvi, där Nåjdernas råd plötsligt har dykt upp. Ett råd som Áili inte alls litar på. I stället försöker hon lösa allt på egen hand. Andra delen i Idijärvi-trilogin.
5. Nattfåk av Johan Theorin - Åludden är en stor, igenbommad gård vid en fyrplats. De nya ägarna som flyttar dit på hösten får höra en kuslig sägen om gården: varje jul får den besök av de döda.

34 kommentarer:

  1. Men åhh Nattfåk borde jag kommit ihåg, men icke.🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll på att glömma den jag också :)

      Radera
  2. Nattfåk hade jag inte heller en tanke på... Men Pavers bok fick plats på min lista också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför Nattfåk var så svår att komma ihåg, jag kom på den när jag egentligen var klar :)

      Radera
  3. Lite roligt att det mest är läskiga böcker med vintertema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i alla fall så är de vanligast hos mig :)

      Radera
  4. De förjagade verkar finnas med hos många. Men hur är det, är det fantasy i den? Sånt gillar jag inte så värst men storyn låter kyligt lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasy... nja, det är det väl inte egentligen. Nej, det tycker jag inte, den liknar ingen fantasy jag har läst i alla fall.

      Radera
  5. De förjagade har jag läst, de andra var nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan rekommendera allihop, om man gillar den typen av böcker :)

      Radera
  6. Evig natt är väldigt bra. Vinterfolket har jag också med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evig natt och Vinterfolket var de första jag kom på :)

      Radera
  7. Svar
    1. Just Nattfåk tycker jag är hans allra bästa.

      Radera
  8. 1 och 3 har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Vinterfolket funderade jag på, men den blev utanför min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många vinterböcker :)

      Radera
  10. De förjagade och Charlotte Cederlund är jag riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Charlotte Cederlund tror jag att du skulle gilla.

      Radera
  11. Evig natt är en favorit, och Nattfåk, hur kunde jag missa den. De förjagade vill jag så gärna läsa och nyfiken på Idijärvi-trilogin. Vinterfolket lät ju sen spännande... Farligt många bra boktips man får här. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra böcker alla tre :)

      Radera
  12. Nattfåk är den enda jag läst och den var fruktansvärt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den jag har gillat mest av alla hans böcker.

      Radera
  13. Evig natt och Nattfåk har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  14. Jag har inte läst någon av dem, men klickade in på vad du skrivit om dem och blir nyfiken på Gryningsstjärna och Vinterfolket. Jag har sett att Charlotte Cederlund har skrivit klar en ny bok, det kanske är en fortsättning på Gryningsstjärna..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Midnattsljus är fortsättning på Gryningsstjärna, som är fortsättning på Middagsmörker. De två första är fantastiskt bra.

      Radera
  15. Nattfåk är en favorit, förstår inte varför jag inte tänkte på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lätt att glömma av någon anledning.

      Radera
  16. Vill läsa samtliga böcker du har på din lista! Lär få läsa vinterböcker ända in i maj... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte fel det heller. Speciellt inte om det är riktigt varmt ute. Eller kanske fortsätter vintern ända fram i juni, den har ju egentligen inte börjat än. Eller så kan man ju vänta till nästa vinter :)

      Radera
  17. Nattfåk tänkte jag inte alls på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde egentligen inte jag heller. Jag tror att en annan av Theorins böcker dök upp och då kom jag att tänka på Nattfåk :)

      Radera