måndag 23 april 2018

Film: Atomic blonde (2017)

Titel: Atomic blonde
Originaltitel: Atomic blonde
Genre: Action
Regissör: David Leitch
Manus: Kurt Johnstad, Antony Johnston & Sam Hart (grafisk roman)
Skådespelare: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Sofia Boutella, Bill Skarsgård
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: Tyskland | Sverige | USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 6 april 2018




Handling
Kronjuvelen hos den brittiska underrättelsetjänsten MI6, Agent Lorraine Broughton använder alla sina förmågor för att överleva hennes omöjliga uppdrag. Skickad ensam till Berlin för att få med sig ovärderliga handlingar ut ur den instabila staden, slår hon sig ihop med den lokala avdelningschefen David Percival för att navigera sig genom ett spel på liv och död bland spioner.

Min kommentar
Spionthrillers brukar jag gilla, men den bra sorten börjar bli svår att hitta. Därför blir jag extra glad när jag upptäcker en som har ganska högt betyg på IMDb. Jag måste bara komma ihåg att om det är tillräckligt många som uppskattar en viss typ av film så blir betyget högt, vilket inte alltid betyder att den är bra. För mig.

Atomic blonde börjar så extremt bra, när Blue Monday brakar lös i högtalarna. Mycket bättre än så där blir det ju inte. Musiken är genomgående bra, förutsatt att man gillar 80-talsmusik.

Detta är faktiskt en väldigt bra historia, som tyvärr inte är lika bra berättad. Det som ställer till det mest är att filmen blir rörig, eftersom det är svårt att hålla isär karaktärerna, eller egentligen veta vem som är vem. Inte för att det är mystiskt, utan helt enkelt för att de aldrig blir "presenterade". Mängder av namn nämns, men vem som hör till respektive namn förblir oklart. Det läggs också på tok för mycket krut på slagsmål och action i stället för på den smarta storyn. Allt verkar gå ut på att slåss så länge som möjligt och det blir bara löjligt när de hela tiden reser sig upp igen.

Skådespelarna känns lite oengagerade, tycker jag, som om de är upptagna med att se snygga ut och jag tycker nog egentligen inte att Charlize Theron passar i den här rollen. Även om hon gör det bra.

Atomic blonde utspelar sig 1989, en väldigt intressant tid och det är en fantasieggande "teori" som målas upp, men den slarvas bort lite bland allt frossande i våld. Det som tilltalar mig mest är att när man tror att man har förstått allt så kommer ännu en vändning.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 536 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 115 335 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Håller med, superbra musik i filmen men i övrigt bara sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite besviken på filmen, den lät så bra.

      Radera
  2. Har inte sett filmen, men får associationer till Blondies låt Atomic, har de något samband?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, förutom att filmen utspelar sig på 80-talet och har grymt bra musik så har de inte med varandra att göra :)

      Radera