tisdag 17 april 2018

Veckans topplista: Gula bokomslag

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Bokomslag – gula.

Gula omslag är inte jättevanligt i min hylla. Jag försökte hitta böcker som jag har läst de senaste åren, men två "klassiker" fick minsann vara med också.

1. Konsten att vara Caroline av Peter Barlach. En feelgood som fick mig att må bra.
2. Svart som synden av Stephen Booth. Ingår i en väldigt bra och väldigt lång serie.
3. En fransk curry av Richard C. Morais. Lite feelgood-vibbar, men filmen är bättre.
4. Moment 22 av Joseph Heller. En riktig klassiker. Tragikomisk.
5. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole. Ännu en klassiker, åtminstone i mina ögon. Så rolig.

36 kommentarer:

  1. Moment 22 har jag i bokhyllan med, fast min är röd.Fransk curry är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den franska curryn kan du se som film, så spar du in lite tid :)

      Radera
  2. snyggt, två av dessa har jag sett som film; curry och Moment 22.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att jag har sett Moment 22, men jag är lite osäker.

      Radera
  3. Fransk curry har jag läst - ovanligt att filmen är bättre än boken ändå! Både Moment 22 och Sammansvärjningen finns olästa i min bokhylla men med andra omslag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer inte ofta att filmen är bättre :)

      Radera
  4. Moment 22 är en sån där bok som jag inte klarat av... Alltid lagt ner den efter bara några sidor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men, jag minns den som fantastiskt rolig :)

      Radera
  5. Moment 22 har jag läst för massor av år sedan. Alla andra är nya för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då är de ändå inte speciellt nya i bokvärlden :)

      Radera
  6. Jag har en egen spaning idag, många omslag är helgula. Jag undrar varför, det gäller inte andra färger så ofta eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult är ju egentligen en "farlig# färg, den signalerar fara så det är nog ingen bra färg att ha på ett omslag, men när man har det så kan man lika gärna dra på :)

      Radera
  7. Å så snyggt Älskade Konsten att vara Caroline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst två böcker om Caroline nu och jag ska helt klart fortsätta :)

      Radera
  8. En fransk curry är på min lista också :)

    SvaraRadera
  9. Jag kan vara den enda i världen som inte orkade igenom Moment 22. Stod helt enkelt inte ut med Yossarian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog fler, men jag minns den som kul :)

      Radera
  10. Dumskallarnas sammansvärjning älskade jag! Heller har jag sett som film

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dumskallarnas sammansvärjning var precis min humor, i alla fall då, när jag läste den :)

      Radera
  11. Har inte läst en enda av dina gula böcker.

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dessa riktigt gula böcker. Lite nyfiken på Moment 22.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moment 22 är ju ganska speciell, men jag minns den som rolig.

      Radera
  13. Fina gula böcker. Fransk curry finns även på min lista.

    SvaraRadera
  14. Det var En fransk curry dör jag för ovanlighetens skull sett filmen men inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du kan nöja dig med det :)

      Radera
  15. Moment 22 hade jag ju kunnat ha med. Gul och läst!

    SvaraRadera
  16. Curry har jag sett filmen. Moment 22 tror jag inte att jag har läst, känns som att jag bör göra det någon gång.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moment 22 är väl nästan en "måste"-bok, men man kan ju se filmen där också :)

      Radera
  17. Aha, där är ju den andra Caroline-boken, skall läsa vad du skrivit om den. Curry-boken har jag inte läst, men såg filmatiseringen som var riktigt charmig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Curry-boken var helt okej, men om du har sett filmen så tycker jag att du kan nöja dig med det :)

      Radera
  18. Fransk curry är den enda jag läst (och sett) av böckerna på din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du lyckades också med både och :)

      Radera