tisdag 22 maj 2018

Veckans topplista: Mors dag

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Mors dag.

Det här är riktigt svårt, det finns inte jättemånga minnesvärda mammor i den genre där jag huserar mest numer. I alla fall inte minnesvärda för att de är så goda. Den här listan innehåller hemska mammor och mammor som har gjort hemska val.

1. Sophie i Sophies val av William Styron får göra ett val som ingen förälder borde få göra och det förföljer henne i resten av hennes liv.

2. Mamman i Inte utan min dotter av Betty Mahmoody råkar också ut för hemskheter. Betty bor med sin Irakfödde, amerikaniserade man och dotter i USA. De bestämmer sig för att åka på semester till Irak.

3. Häxvaggan av Gillian White kom ut när dokusåpor som Big Brother var som störst och handlar om Cheryl och Barry Higgins som svarar på en annons om ett produktionsbolag som söker familjer som lever under existensminimum och är villiga att delta i en seriös dokumentärserie för TV om sin kamp för brödfödan.

4. Adora i Vassa föremål av Gillian Flynn är en av de hemskaste mammor jag har läst om. Det här är boken som fick mig att inse att en historia faktiskt kan vara för sjuk för mig.

5. Liisa Nenämaa i Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson kan nog också kvalificera sig till hemskaste mamman.

24 kommentarer:

  1. Inte utan min dotter är så stark, flera nya titlar.

    SvaraRadera
  2. Inte utan min dotter är den enda som jag har läst. Den var ju bra också. Vet inte om jag vågar läsa om de riktigt otäcka mammorna. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var till och med ganska bra som film, om jag inte minns fel.

      Radera
  3. Inte utan min dotter har jag velat läsa, men ännu inte gjort. De andra har jag inte heller läst, men måste kolla upp Mattias Edvardssons bok. Är det DEN Mattias Edvardsson är det en av mina favoritförfattare. Tack för alla tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är DEN Mattias Edvardsson, den är hans debut :) En riktigt otäck historia.

      Radera
  4. Inte utan min dotter minns jag som en riktig stark läsupplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men konstigt nog så är det maten de åt som jag tänker på mest :)

      Radera
  5. Hu det var elaka mammor du hittat. Men även de skildras ju i litteraturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon måste ju uppmärksamma dem också :)

      Radera
  6. 1, 2 och 4 har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  7. Sophies val är så hemsk så jag orkar inte tänka på den. Inte utan min dotter minns jag också. Vassa föremål tyckte jag var jättebra. Häxvaggn har jag inte läst och inte Mattias Edvardsson heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag såg Sophies val som film först och sedan var jag bara tvungen att läsa boken också. Ruggig.

      Radera
  8. Dit drömmar färdas för att dö har jag inte läst. Det måste jag åtgärda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt förfärlig historia och en fantastisk bok.

      Radera
  9. Jag har inte läst någon men det verkar som bra val.

    SvaraRadera
  10. Intressant lista. Inte läst Edwardssons bok och inte heller Gillian Whites men de andra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häxvaggan blev nog ingen stor succé, men jag tyckte den var bra. Då :)

      Radera
  11. Hm, Vassa föremål har jag ju läst men kan inte direkt minnas den.. Kul tolkning av temat för övrigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den enda möjliga tolkningen :) Jag minns egentligen Vassa föremål som ett enda stort mörker.

      Radera
  12. Inte utan min dotter är så gripande. Har faktiskt läst den två gånger. Vassa föremål är en ganska ruggig historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjde mig med filmen i stället för att läsa om Inte utan min dotter. Har svårt för det där med att läsa om.

      Radera