lördag 16 juni 2018

"Den namnlösa staden" av H.P. Lovecraft

Författare: H.P. Lovecraft
Titel: Den namnlösa staden
Genre: Skräck
Antal sidor: 16
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The nameless city
Översättare: Oskar Källner
Serie: -
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 1921 (min) 2016
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 maj 2018




Första meningen: När jag närmade mig den namnlösa staden så visste jag att den var förbannad.

Baksidetext
Fjärran i de arabiska öknarna ligger den namnlösa staden, sönderfallande och stum, dess låga murar nästan gömda av oräkneliga tidsåldrars sand. Jag borde ha vetat att araberna hade goda skäl till att undvika den. Ändå trotsade jag dem och vandrade ut i den obeträdda ödemarken med min kamel. Jag ensam har sett staden, och det är varför inget annat ansikte har så förfärliga fåror av skräck som mitt; varför ingen annan människa darrar så fruktansvärt när nattvinden skakar fönstren.

Min kommentar
Av någon anledning så har jag nästan helt glömt bort novellerna av H.P. Lovecraft som jag fick för ett bra tag sedan. Förmodligen beror det på att de ligger på läsplattan. De syns liksom inte. Det är synd, för de är läsvärda.

Det är intressant att läsa det som skrämde folk för hundra år sedan. Jag kan förstå att det gjorde det, men speciellt skrämmande är det inte 2018.

Som vanligt, vågar jag nästan påstå, får vi en berättelse genom en namnlös huvudperson. Egentligen är det fånigt att kalla honom huvudperson, han är nämligen helt ensam. Förutom en del varelser då, som jag aldrig får riktigt klart för mig hur de ser ut.

Jag lyssnade först på den här novellen, på väg hem från jobbet eftersom jag läst ut medhavd bok på lunchen, och det var nog ett misstag. Kanske är jag lite överkänslig, men uppläsaren verkade försöka göra det hela dramatiskt och det funkade inte alls för mig. Han kunde tyvärr inte göra det poetiska språket rättvisa. Något jag märkte när jag sedan läste själv.

Den här novellen ska tydligen vara början på Cthulhu-världen, hela den där mytologin som Lovecraft är känd för, och gavs ut 1921. Nu har jag tre noveller kvar att läsa, om de hör till Cthulhu eller ej har jag ingen aning om, men jag måste se till att läsa dem snart.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,66 i genomsnitt (beräknat på 1 597 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den namnlösa staden: Endast eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Den här blev jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara en novell så den går väldigt snabbt att läsa. Ljudboken var 39 minuter, men att läsa själv tog betydligt kortare tid.

      Radera