söndag 17 juni 2018

Smakebit på søndag: Lånat silver och krossat glas

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har tagit mig igenom den supersega boken från smakebiten förra veckan och börjat på en betydligt trevligare; Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg. Det är bra att det finns botemedel mot tråkiga böcker, det räckte med bara några sidor i denna så steg humöret.

Min smakebit är från sida 134 och handlar om Mathilda som rymt hemifrån för att slippa gifta sig med en gammal gubbe och flyttat in hos en kvinna som har en fotoateljé. Den här tråden i boken utspelar sig 1875.
Klockan var långt över midnatt. I skenet från den susande fotogenlampan hängde Mathilda över Bertas bok. Varje kväll efter det att Berta börjat snarka på övervåningen slog Mathilda upp boken och läste. Hon hade redan tagit sig igenom den två gånger och var nu inne på tredje. Somligt kunde hon utantill vid det här laget medan annat var helt obegripligt. Helst ville hon tassa ut i ateljén och prova de olika bländarna, och hon skulle vilja ställa frågor till Berta. Många fler än de hon hittills vågat sig på. Hon var långt ifrån säker på vad Berta skulle tycka om att Mathilda läste boken i smyg. Det hade varit mycket enklare om hon frågat om lov från början. Lågan fladdrade till och slocknade. Hon slog ihop boken. Fotogenen var slut och hon var för trött för att vänta på att lampan skulle svalna så pass mycket att hon kunde fylla på ny. Än hade Berta inte sagt något om kannan som ständigt måste tas med till handlaren.

30 kommentarer:

  1. Blir nyfiken på fortsättningen, tack för smakbiten! Kanske borde den här få följa med på semestern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En perfekt semesterbok. Den historiska tråden är väldigt intressant.

      Radera
  2. tyckte mycket om denna, tack för smakbiten, en bok man kan läsa om med behållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att jag också gillar den och just nu så verkar det som att den kan bli utläst i dag :)

      Radera
  3. Tyckte mycket om den! Och den gick snabbt att läsa :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Säkert en toppenbok att välja som sommarläsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att den passar väldigt bra som sommarläsning.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här längtar jag efter att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den levde upp till mina förväntningar :)

      Radera
  6. Låter trevlig!
    Var dessutom tvungen att kolla upp förra veckans sega smakbit så jag vet vad jag ska akta mig för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att det finns böcker som höjer humöret efter en trist bok :)

      Radera
  7. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Har inte läst författaren, kanske dags?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Det här är bra :)

      Radera
  9. Det hørtes ut som en fin bok. Det er deilig å finne en medrivende og hyggelig bok etter å ha lest en som ikke var like bra. :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok att må bra av :) Det finns alltid en bra bok att plocka upp efter en dålig.

      Radera
  10. den här boken gillade jag. tack för smakebiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Är lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Skall läsa denna bok så fort som möjligt. Älskade Klingbergs förra bok i serien.

    SvaraRadera
  13. Låter som en mysig bok. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  14. Det där låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den historiska tråden är väldigt intressant.

      Radera
  15. Det er godt med hyggelige bøker etter en nedslående! Takk for smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humöret blir så mycket bättre :)

      Radera