söndag 3 juni 2018

Smakebit på søndag: Stjärnklart

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En helt oplanerad helg har det varit/är det, vilket är välbehövligt. SPeciellt mycket läsning verkar det inte bli ändå, det är så mycket annat som ska hinnas med, trots att man inte har några planer. Det gäller bara att hålla huvudet över vattenytan just nu.

Boken jag läser nu, Stjärnklart av Lars Wilderäng, är en bok i min smak. Mycket teknik och dystopisk. En bra kombo. Den är dock inte alls nyttig för min paranoia och det finns en hel del som jag funderar över. Kanske mest över hur naiva folk är. Är de verkligen det? Skulle man inte fatta att något var allvarligt fel när all teknik slutar fungera och strömavbrottet har varat i runt en månad? Nåväl, otroligt obehaglig bok.

Min smakebit är från sida 236.
    "Allt faller samman. Strömförsörjningen är borta. Varor kan inte köras ut till butikerna. Skörden kan inte tas in. Ni kommer inte åt era pengar på banken. Pengarna kan rentav vara borta. Datorerna är förstörda, och allt som styrs av datorer har slutat att fungera."
    "Vad menar du? Var är mina pengar? Mina aktier och fonder?"
    "Ni måste förstå situationen. Vi måste klara oss med det vi har. Vi måste ställa om. Strömmen kommer aldrig tillbaka igen."
    "I helvete heller! Vi behöver bara vänta ett tag till, så fixar det sig. Myndigheterna har en plan och ordnar det."

26 kommentarer:

  1. Oj, tack för smakbiten, lite skrämmande

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Låter dock inte som min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går nog lika bra att läsa broschyren Om krisen eller kriget kommer.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Javisst är den bra och tänkvärd. Ingen direkt hemlighet att jag gillade denna. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så läskigt att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Funderar på att bli prepper...

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Låter skrämmande. Jag har många gånger funderat på att läsa denna serie, fastän det inte riktigt är min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är så tänkvärt att alla borde läsa.

      Radera
  5. Jeg liker også dystopier :-) Faktisk holder jeg på med to stykker akkurat nå. Både siste bok i trilogien MaddAddam av Margaret Atwood og siste bok i trilogien Silo av Hugh Howey. Jeg liker begge trilogiene virkelig godt, men MaddAddam er nok best :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har första delen i Howeys serie, fattar inte att jag fortfarande inte har läst den. Stjärnklart är en riktigt skrämmande bok och tyvärr inte helt osannolik.

      Radera
  6. Jag har läst ettan men fortsatte inte, fattar ej varför

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan de två andra böckerna i hyllan, så jag skulle kunna läsa alla på ett bräde. Förmodligen gör jag inte det. Så brukar jag ju inte göra ;)

      Radera
  7. Läste den för ett par år sedan, finns väl två böcker till i serien. Ska ta o kolla dem, för de har jag missat. tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns två böcker till. De står redan här i hyllan :)

      Radera
  8. kanske inte riktigt min genre men det låter spännande ;)Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt är det tänkvärt. Och läskigt.

      Radera
  9. det låter verkligen skrämmande. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken kommer jag att fundera mycket på.

      Radera
  10. Den känner jag inte till men den låter inte som nånting som skulle passa mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, gillar man inte dystopier så är inte denna att rekommendera.

      Radera
  11. Den där har jag på min läslista. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där låg den länge för mig också :)

      Radera
  12. Tyckte väldigt mycket om den här. Funderade mycket på hur jag skulle reagera och kom fram till att sannolikheten att jag till slut hoppar från en bro var ganska hög :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu bor jag så nära något som eventuellt kan explodera så att jag ryker i första vågen. Tror nästan det är att föredra :)

      Radera
  13. De två andra böckerna är dock totalt annorlunda mot första. Medan Stjärnklart kan läsas av de flesta ( och är bäst ), så passar de andra två nog bara de som verkligen gillar scifi ( rejäl hardcore scifi ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite rädd för det, med tanke på hur denna slutade. Läsa dem kommer jag att göra, har ju dem redan, men nu är jag beredd i alla fall.

      Radera