måndag 2 juli 2018

Film: The Numbers Station (2013)

Titel: The numbers station
Originaltitel: The numbers station
Genre: Thriller
Regissör: Kasper Barfoed
Manus: F Scott Frazier
Skådespelare: John Cusack, Malin Åkerman, Liam Cunningham, Bryan Dick, Lucy Griffiths
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 89 min
Serie: -
Såg den på TiVo 21 juni 2018





Handling
Efter ett misslyckat uppdrag får CIA-veteranen Emerson en sista chans att bevisa att han har vad som krävs.

Hans nya uppgift är att skydda Katherine, en kodare på CIA:s topphemliga Numbers Station som har till uppgift att skicka och motta krypterade meddelanden. När en tungt beväpnad elitstyrka blockerar stationen inser Emerson och Katherine att de måste slåss för sina liv.

Min kommentar
Jag vet inte om jag har blivit mer kräsen när det gäller film eller om det helt enkelt inte görs någon bra längre, men det börjar bli riktigt svårt att hitta något bra att titta på. Den här filmen fick det bli för att vi mer eller mindre följer Malin Åkerman.

Speciellt mycket action är det inte i The numbers station, den är mer thriller (bara?) än action och ämnet (kryptering) kan vara det som gör att filmen får en extra halva i betyg. Den är i alla fall inte så dålig som betyget på IMDb antyder.

Man får inte direkt någon bakgrund till någon av karaktärerna, filmen börjar liksom mitt i, och det gör kanske att de känns lite grunda. Men detta är ju faktiskt inte den typ av film där man fokuserar på sådant. Detta är tänkt att vara underhållning och det är det. Dessutom är filmen precis perfekt lång.

Varken John Cusack eller Malin Åkerman gör väl sin bästa prestation, men jag tycker båda gör det bra. Cusack passar bra i den här rollen, han är distanserad, som en med det här jobbet förmodligen måste vara. Det finns en del konstigheter och logiska hål i filmen, som till exempel att man har mobiltäckning nere i en bunker. Jag vet att det är något mer som jag reagerar på i slutet (som för övrigt känns lite puttenuttigt), men det minns jag inte längre. Något med det här med chiffer och koder känns också som att det inte stämmer, men jag vet alldeles för lite om sådant så jag köper det ändå.

Men vem/vilka var egentligen "boven" i det här? Det var lite oklart, liksom motivet. Kanske är vi bara svältfödda på "bra" film, men vi gillade den, trots allt.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 399 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 17 625 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Denna film hade jag missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade jag också, men det är svårt att ha koll på alla.

      Radera