måndag 16 juli 2018

Film: Three billboards outside Ebbing, Missouri (2017)

Titel: Three billboards outside Ebbing, Missouri
Originaltitel: Three billboards outside Ebbing, Missouri
Genre: Drama
Regissör: Martin McDonagh
Manus: Martin McDonagh
Skådespelare: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Caleb Landry Jones, Peter Dinklage
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 29 juni 2018



Handling
Den förtvivlade mamman Mildred Hayes är frustrerad över den lokala polisens brist på framgång att hitta hennes dotters mördare. Hon tar därför saken i egna händer för att hitta de ansvariga som utfört det brutala mordet några månader tidigare. Genom att sätta upp stora reklamskyltar med ett viktigt budskap, ställer hon stadens högt aktade polischef mot väggen på ett väldigt kontroversiellt sätt. Situationen förvärras ännu mer när andreofficer Dixon blir involverad i utredningen och det blir en kamp mellan Mildred och den lokala polisen i Ebbing.

Min kommentar
Den som följer min blogg kan inte ha undgått att se våndorna som uppstår inför filmvalen varje vecka. Det känns som att det var evigheter sedan jag såg en riktigt bra film. För några veckor sedan så var jag så less på det att jag helt enkelt förbokade fyra filmer på cdon. Jag har inget minne av hur urvalet gick till, men med den här filmen så hoppas jag att filmförbannelsen har vänt.

Som vanligt så hade jag ingen koll på vad filmen handlade om, jag visste bara de stora dragen. Därför kom det som en liten överraskning att den också var rolig. Det här är humor som verkligen passar mig. Ironi och sarkasm går alltid hem. Här finns historiens mest korkade polis och jag vet egentligen inte om jag ska skratta eller gråta åt honom. Hans omvändelse går lite väl snabbt och enkelt, men det stör inte alltför mycket.

Det bästa med den här filmen är att jag överhuvudtaget inte kan gissa hur det ska gå. Jag får göra om mina gissningar hela tiden. Det är en av de många bra sakerna. Jag vet inte hur det fungerar i USA, men alla böcker och filmer verkar peka åt att det viktigaste av allt är att någon straffas för ett brott. Det spelar ingen som helst roll om det är rätt person. Så är det även här. Tycker jag. I mina ögon är det bara förfärligt.

Skådespelarna är helt suveräna och det är inte alls förvånande att Frances McDormand fick en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll och Sam Rockwell en för bästa manliga biroll. Det kunde med lätthet ha delats ut än fler Oscars.

Three billboards outside Ebbing, Missouri är bra. Riktigt bra. Fram till en specifik händelse så höll jag benhårt på Mildred och funderade på ett ännu högre betyg. Efter den händelsen gick filmen åt helt fel håll, tycker jag, och slutet känner jag mig ganska kluven till. I vanliga fall så gillar jag verkligen öppna slut, men detta gör mig bara upprörd. Antydningen där om vad de funderar på att göra är så horribel och så fel att jag inte ens vill tänka på det. Det känns ändå som att de är på väg att fatta rätt beslut, men det får man inte veta.

Här är det humor, svärta och rent obehag i perfekt symbios och det är engagerande på riktigt. Se den!



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 166 betyg).
IMDb hade den 8,2 i genomsnitt (beräknat på 250 878 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Skippar att läsa den här, eftersom vi såg filmen i lördags och jag ska skriva recension vilken dag som helst ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande! Ska bli intressant att höra vad du tyckte :)

      Radera