tisdag 31 juli 2018

Från A till Ö: P - Papegoja

P - Papegoja. En bok du känner härmade en annan.
Du känner att författaren var starkt inspirerad av en annan mer känd bok när du läste den här boken.

Jag hade väldiga problem med den här bokstaven och kände att alla böcker är väl mer eller mindre efterapningar av någon annan. Ända tills jag hittade den som nu får stå i skamvrån.

Den här boken härmar inte bara en bok, utan två. Och inte vilka böcker som helst, utan Harry Potter och Narnia. Hela första delen utspelar sig på en trollkarlsskola, andra delen i ett fantasiland som man når genom en hemlig port. Tyvärr är detta en otroligt blek kopia av båda sina original.

Bilden är länkad till mitt inlägg.
Magikerna av Lev Grossman

4 kommentarer:

  1. Jag tänkte på den här som ett alternativ när jag skulle välja på P ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju några stycken, men denna var nog den som retade upp mig mest :)

      Radera
  2. Känner till den men har inte läst och det låter som att jag kan låta bli ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att TV-serie är bättre. Kanske något för oss båda två att satsa på i stället :)

      Radera