lördag 14 juli 2018

"Hud" av Mo Hayder

Författare: Mo Hayder
Titel: Hud
Genre: Thriller
Antal sidor: 368
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Skin
Översättare: Anders Bellis
Serie: Jack Caffery 4
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 28 juni 2018




Första meningen: Mänsklig hud är ett organ.

Baksidetext
När en ung kvinnas ruttnande kropp återfinns nära ett järnvägsspår utanför Bristol antyder såren på hennes handleder självmord. Det är också just så polisen vill ha det: snyggt och prydligt och enkelt att lägga till handlingarna. Men kriminalkommissarie Jack Caffery tvivlar. Fler synbara självmord dyker upp, alla med kopplingar till Älvgrottorna, ett nästan bottenlöst system av översvämmade gruvor. Caffery börjar ana en skugglik, mystisk varelse, någon som håller sig gömd i mörkret och osedd kan ta sig in i folks hus.

Vid sidan av Caffery arbetar polisdykaren Flea Marley. Med sitt förflutnas trauman bakom sig har hon börjat undra om deras förhållande inte skulle kunna bli någonting mer än det yrkesmässiga. Men så upptäcker hon något som inte bara kommer henne obehagligt nära, det är så skrämmande att hennes liv aldrig kommer att bli detsamma.

Och den här gången kan ingen - inte ens Jack - hjälpa henne.

Min kommentar
Den första boken jag läste av Mo Hayder (Fågelmannen) var en riktigt bra och grotesk historia. De här tre senaste, som jag har läst, har inte klarat att leva upp till den nivån. Jag vet inte vad det beror på, men en anledning kan vara att åtminstone de två som ingår i serien The walking man egentligen inte har något fokus alls på att lösa brott. De handlar om allt annat än det.

Hud tar sin början bara ungefär en vecka efter där Ritual slutade, så det fallet nämns väldigt många gånger genom boken. Även om i stort sett ingen bryr sig om det, det är ju löst. Nästan. Jag, som känner mig väldigt illa berörd av poliser med dålig moral, mår dåligt hela tiden. I stället för att lösa brott så handlar det här om att dölja brott. Och komma undan med det. Nej. Det gillar jag inte alls. Myglande poliser är definitivt ingen favorit.

Jag gillar egentligen vare sig Flea eller Caffery. Eller sanningen är nog mer att jag inte är intresserad nog för att gilla dem. De är mer eller mindre ointressanta. Och väldigt, väldigt irriterande. I Ritual så störde jag mig väldigt mycket på tråden med den mystiska vandrande mannen. Han finns fortfarande med här, men det är inte alls lika mycket flum med honom. Tack och lov. Det är inte heller så många groteska detaljer i den här boken, eller så börjar jag bara bli van. Det kan vara vilket som.

Karaktärerna i övrigt är ganska intetsägande, man får inte veta speciellt mycket om någon. Men Fleas bror och hans flickvän Mandy, alltså... jag blir så arg så jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Och Flea agerar bara korkat i det sammanhanget.

Två, i mina ögon, gigantiska logiska fel förtar helt spänningen i slutet. I stället blir jag bara extremt irriterad. Upplösningen får liksom inte falla på så tydliga tankefel. Jag känner mig väldigt kluven till de här böckerna, men jag kommer alldeles säkert att fortsätta läsa. Jag har i alla fall en bok kvar i serien, som redan står i hyllan.

Avdelningen för olika funderingar:
De där två logiska felen? Jo, de kommer här, men eftersom de är att betrakta som spoilers så är de dolda.

[spoiler]1. I slutet av Hud så löser krockkudden i Fleas bil ut när hon kör på ett träd. Det är samma bil som Thom körde när han dödade Misty. Krockkudden borde ha löst ut även där och det hade varit svårt att dölja för polisen som följde efter honom.
2. När Caffery blir inlåst i avloppstrumman så nämns att låsanordningen sitter på utsidan, vilket ju är logiskt annars hade han ju bara kunnat öppna. När Caffery sedan stänger in sig själv i samma avloppstrumma så borde ju låset fortfarande sitta på utsidan. Vilket följaktligen gör det omöjligt för Caffery att ha stängt in sig där i väntan på räddning.
[/spoiler]

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,3 (beräknat på 24 betyg).
Goodreads hade den 3,83 i genomsnitt (beräknat på 5 194 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Hud: Läsa & Lyssna, hyllan och Vargnatts bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Så kul att läsa vad du tyckte om Hud nu när jag precis har läst ut den. Kul också att du har lagt in tankar om upplösningen! Håller nog inte med om den första angående krockkudden, det ena gällde ju bara en överkörning och i det andra fallet ett träd, men däremot var det väldigt observant av dig gällande den andra grejen! För så måste det ju vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att kolla upp det där med krockkuddar nu och du har nog rätt. För att den ska lösa ut så måste krocken motsvara 20 kilometer i timmen in i en mur. Det blir det nog inte när man kör på en människa, den flyttar ju liksom på sig. Den andra detaljen däremot vet jag inte hur de fick ihop.

      Radera