tisdag 3 juli 2018

Månadsbokslut juni 2018

Antal lästa böcker i juni 2018: 7

39. Stjärnklart av Lars Wilderäng
40. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson
41. Ögonblicket av Douglas Kennedy
42. Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg
43. Eldjägarna av Mons Kallentoft
44. Falco av Mons Kallentoft & Anna Karolina
45. Hud av Mo Hayder

Antal lästa sidor: 2770
Genomsnitt/dag: 92
Genomsnitt/bok: 395

Snittbetyg: 3,85
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Drama: 3
Kriminalroman: 2
science fiction: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1 (5/12)
E-böcker: 0 (4/12)
Finish that series: 2 (11/19)
Hyllvärmare: 3 (22/36)
Vi möts igen: 1 (3/6)
Sist på serien: 0 (2/6)

Kvinnor: 2
Män: 4
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 1
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 6
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson
Månadens överraskning: Falco av Mons Kallentoft & Anna Karolina
Månadens besvikelse: Ögonblicket av Douglas Kennedy
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg
Månadens otäckaste: Stjärnklart av Lars Wilderäng

Kommentar:
I juni började fotbolls-VM, vilket faktiskt märks på min läsning. På ett positivt sätt. Det hade jag väl räknat med, men jag blir ändå glad för att det blev så. Rent betygsmässigt hade det kunnat bli en fantastisk månad, om det inte hade varit för ett ganska rejält bottennapp. Och frågan är om jag faktiskt inte redan har läst årets bästa bok. Femmor delas inte ut i parti och minut (på de sju år jag bloggat så har endast sjutton böcker fått full pott) så det är en väldigt speciell händelse och inget jag egentligen räknar med ska hända fler gånger i år.

Så många som fem böcker ingår i serier, men bara en av dem är första delen. Två är dessutom senaste delen. En bra månad även ur denna synpunkt.

Endast tre hyllvärmare blev det, men jag ligger lite före min förhoppning här så det gör inget. Även recensionsexemplaren blev tre, vilket väl egentligen är för få i förhållande till hur många jag har, men det är ändå helt okej.

Sex stycken nya böcker dök det upp; fem recensionsexemplar och en vinst. En av böckerna är redan läst. Jag gjorde mig inte av med en enda bok.

Om månadens bästa: En helt vanlig familj är helt enkelt perfekt.
Om månadens överraskning: Jag tyckte inte så mycket om förra boken i serien så jag blev glatt överraskad av Falco.
Om månadens besvikelse: Ögonblicket kunde ha varit så bra, i stället blev det bara segt och tjatigt.
Om månadens roligaste: Inga roliga böcker den här månaden.
Om månadens mysigaste: En ny kategori och där tar Lånat silver och krossat glas enkelt hem segern.
Om månadens otäckaste: Det var lite som att se sin värsta mardröm i skrift att läsa Stjärnklart.

6 kommentarer:

  1. Diggar verkligen din karta över det litterära resandet, blir så sugen på att göra något liknande! Men skulle väl framförallt hamna i Sverige är jag rädd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kartan är alltid lika kul att göra. Trots att jag för det mesta hamnar i Sverige eller någonstans på de brittiska öarna :)

      Radera
  2. Jag är ju generösare med femmorna, men tror ändå den boken kommer att hamna i absoluta toppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju min 4,5 som är (en aning) mer generös med, men jag kräver mycket av en perfekt bok :)

      Radera