måndag 23 juli 2018

TV-serie: Mr Mercedes - Säsong 1

Titel: Mr Mercedes
Originaltitel: Mr Mercedes
Genre: Thriller
Skapad av: David E Kelley
TV-bolag: AT&T
Skådespelare: Brendan Gleeson, Harry Treadaway, Kelly Lynch, Mary-Louise Parker, Jharrel Jerome
Premiär: 2017-08-09
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på C More juli 2018





Handling
Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas.

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med "Mr Mercedes", mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof?

Min kommentar
För några år sedan gav ju sig Stephen King på den populära genren deckare med en trilogi om den pensionerade polisen Bill Hodges. Jag läste den för ganska exakt tre år sedan och det verkar vara en bra tidsrymd för att kunna se på en filmatisering med behållning. För så klart så har den blivit TV-serie och så klart är den ett måste att se för mig.

Detta är ingen whodunnit, man får redan från början reda på vem förövaren är och vi får följa även honom. Utredningen tar så klart stor plats, den är långsam och står ofta och stampar. Det blir ändå aldrig ospännande på något sätt tack vare perspektivbytena. Jag är i alla fall på tårna hela tiden. Lite av Kings signum är ju att ta något vardagligt (som glassbilen, IT-support, jobbmässor) och göra något otäckt av det. Det är han oslagbar på och man kan ju fråga sig vem man egentligen släpper in i sitt hem.

Mr Mercedes är en riktigt bra filmatisering. Det kan bero på att det är kända namn som jobbat med den. Bland annat David E Kelley och till min stora förvåning såg jag att Dennis Lehane varit med och skrivit en del avsnitt. Castingen är även den bra. Brendan Gleeson, som spelar Bill Hodges, passar alldeles utmärkt i den rollen och Harry Treadaway, som spelar Brady, är helt enkelt lysande.

Jag minns inga detaljer alls från boken, bara själva grundhistorien och jag tycker att TV-serien följer boken ganska bra. Däremot kommer jag inte alls ihåg sköldpaddan Fred eller grannen Ida. Det jag hoppades på var att kärlekshistorien skulle vara borttagen här, men det var den dessvärre inte. Det kändes ändå som att det låg mindre fokus på den, tack och lov. Något som jag tycker det var större fokus på i TV-serien är Bills alkoholproblem, det är aldrig kul att se en supande polis. Oavsett om han är pensionerad eller ej. Mina favoritkaraktärer från boken, Holly och Jerome, känns inte alls lika närvarande här, vilket jag ju tycker är synd. De var riktigt bra i boken. Något jag eventuellt saknar i TV-serien är referenser till Kings andra verk (han brukar vara pigg på att stoppa in sådana). Den enda jag upptäcker är låten Pet Semetary med Ramones, men jag kan ju ha varit ouppmärksam.

Andra säsongen ser ut att ha premiär i USA i slutet av augusti. När den kommer till Sverige vet jag inte. Medan jag väntar så ska jag i alla fall läsa den, för det har jag faktiskt inte gjort än.



TV-serier.nu fanns den inte.
IMDb hade hela serien 8,0 i genomsnitt (beräknat på 7 769 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag köpte första delen av serien som pocketbok förra året, men har fortfarande inte hunnit läsa. När jag såg att den kommit som teveserie tänkte jag ta den genvägen istället, men har avvaktat eftersom jag inte varit säker på om jag tycker att den verkar sevärd eller inte. Men ditt inlägg avgör saken. Jag följer bara Sharp objects och Morden i Midsumer just nu, och har saknat en serie att plöja avsnitt efter avsnitt. Det här får bli den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite partisk, eftersom det är King, men det här är en av de bättre filmatiseringarna. Nu minns jag ju som sagt inte några detaljer från boken, men det jag minns stämde ganska bra. Det är ju bara tio avsnitt så de klämmer du snabbt :)

      Radera