måndag 17 september 2018

TV-serie: Westworld - Säsong 1

Titel: Westworld
Originaltitel: Westworld
Genre: Science fiction
Skapad av: Jonathan Nolan, Lisa Joy
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Jeffrey Wright, James Marsden, Anthony Hopkins
Premiär: 2016-10-03
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på HBO augusti-september 2018




Handling
I den futuristiska fantasiparken kallad Westworld avviker en grupp androider från sina programmerares noggrant planerade skript med besvärande och märkligt beteende.

Min kommentar
Jag har länge lyckats stoppa sambon från att skaffa HBO:s streamingtjänst, men sedan upptäckte jag att en serie jag ville (var tvungen att) se visades där. Den serien var inte Westworld, men den tittade vi på i väntan på att första säsongen av serien jag ville se skulle visas klart. Westworld blev, på sätt och vis, rekommenderad av kollegorna.

Mitt allra största problem med den här historien är att jag helt enkelt inte kan köpa den här fullständigt vidriga idén. En nöjespark befolkad av mänskliga androider, där människor får bete sig precis hur de vill. Jag klarar bara inte av det.

Ett annat problem jag har är att det känns som att serien har potentialen att bli en ny Lost. I meningen att absolut ingenting går ihop i slutet. Jag brukar gilla mystiskt och komplext, men bara om det finns en mening med det. Någon sådan kan jag inte hitta här, om den inte är att, omotiverat, visa så mycket nakna människor och så mycket grymt våld, även det omotiverat, som det bara går.

Skådespelarna är fantastiska och det finns en del stora (eller före detta stora) namn här, men det hjälper liksom inte när historien inte fungerar för mig.

Jag kan inte låta bli att undra om serien har så högt betyg på grund av alla dessa nakna människor eller för att så många helt enkelt har sådana här fantasier. Någon tydlig väg framåt kan jag inte se och jag måste ifrågasätta om ens skaparna vet vart de är på väg. Om jag kommer att se andra säsongen? Det är högst tveksamt. Speciellt som jag har hört att det ballar ur ordentligt då.



TV-serier.nu hade säsongen 4,4 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,9 i genomsnitt (beräknat på 304 529 betyg).
Jag ger säsongen 2,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag såg första avsnittet, men tappade intresset. Ganska skönt att läsa att jag inte missar något bra som skulle kunna dyka upp senare. Jag fick också känslan att det inte var handlingen som lockar tittare, och för mig måste det finnas en mening med det som sker i filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just meningen som jag saknar här. Visst skulle man kunna säga att serien handlar om den där stora frågan; vad är det som gör en människa mänsklig, men jag kan ändå inte se meningen med allt det andra.

      Radera