måndag 22 oktober 2018

Film: Life of the Party (2018)

Titel: Life of the Party
Originaltitel: Life of the Party
Genre: Komedi
Regissör: Ben Falcone
Manus: Melissa McCarthy, Ben Falcone
Skådespelare: Melissa McCarthy, Luke Benward, Molly Gordon, Jessie Ennis, Heidi Gerdner
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 105 min
Serie: -
Såg den på SF Anytime 28 september 2018





Handling
När hennes man plötsligt dumpar henne bestämmer sig hemmafrun Deanna för att börja plugga på college igen. Hon hamnar i samma skola och klass som sin dotter, som inte är helt såld på idén.

Min kommentar
Värdekoden som sambon fått gällde två filmer så det var bara att kasta sig in där för att försöka hitta ytterligare en. Jag har länge känt mig sugen på en riktig komedi (och katastroffilm, men det blir nästa) och när jag hittade en film med Melissa McCarthy på bilden så klickade jag på den. Betyget var ju inte så inspirerande, men eftersom jag är hemskt glad i Melissa McCarthy (och sambon också) så blev det den till slut. Förväntningarna var ju inte direkt skyhöga.

Tonen sattes direkt från start och jag kände väl att detta hade potentialen att bli riktigt pinsamt och hemskt. En liten vändning kom i taxiscenen, som var totalt överrumplande. Sedan gjorde filmen en helomvändning. Visst är det, ibland, tramsigt och flamsigt och vissa scener var inte speciellt roliga, men filmen har ändå ett väldigt viktigt budskap. Precis så här borde det vara. De som satt så låga betyg är förmodligen humorbefriade, bittra medelålders män. Sådana som inte fattar något.

Melissa McCarthy är inte bara huvudperson, hon har även varit med och skrivit manus och producerat. Det märks. Man får ju så klart vara medveten om vilken typ av film man ser, men detta är en av de bättre komedier jag sett de senaste åren. Många skratt blev det, men framför allt så får jag hopp och blir varm i hjärtat.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 46 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 15 861 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar