onsdag 21 november 2018

"Den felande länken" av Stefan Tegenfalk

Författare: Stefan Tegenfalk
Titel: Den felande länken
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 455
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Walter Gröhn 3
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2012
Format: Storpocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 november 2018




Första meningen: Hon var inte rädd, bara vaksam.

Baksidetext
Kriminalkommissarie Walter Gröhn har inte varit sig lik sedan han blev fråntagen utredningen av de brutala morden på några av rättsväsendets viktigaste företrädare. Han beslutar sig för att ta semester och resa till Frankrike för att söka efter svar med hjälp av sina kontakter inom Europol. Även kriminalassistent Jonna de Brugge har blivit bortkopplad från fallet. Hon har dessutom en internutredning hängande över sig, förorsakad av att hon förhastat stormade en husvagn i jakten på den efterlyste Tor Hedman.

I väntan på att internutredningen ska bli klar, fattar Jonna ett ödesdigert beslut. Ett beslut som inte bara kommer att påverka hennes framtid inom polisen, utan också leda henne in på en mörk väg kantad av databrott, olagliga undersökningar och en mardrömsliknande jakt där hon tvingas kämpa för sin egen överlevnad.

Min kommentar
I min utmaning att läsa klart serier har turen kommit till det som skulle vara sista delen i en trilogi. Eftersom jag alldeles nyligen läste förra delen så hade jag den i hyfsat färskt minne och då fanns det naturligtvis tillbakablickar. Något jag saknade i den tidigare boken. Om du ska läsa den här serien så rekommenderar jag att du läser dem nära efter varandra. Det blir krångligt att hålla ordning på allt.

Jag kan nog tycka att det finns för många trådar här och eventuellt även för många perspektiv. Vi får följa Walter, Jonna, Mentorn, Jörgen Blad, Tor Hedman, Colette och Mjasník. Nedslagen i varje tråd/perspektiv är ofta så korta att jag inte hinner bli engagerad innan vi byter till någon annan. Det enda jag känner är irritation. Mjasníks tråd hade nog inte ens behövts, tycker inte den tillför något alls.

Den jag nog tycker bäst om är Jonna, jag kan känna igen mig lite i henne. Hennes agerande är dock obegripligt ibland, det får mig att undra hur hon överhuvudtaget lyckades bli polis. Journalisten Blad gör mig nästan deprimerad, människotypen är tyvärr bekant, men mycket roligare att läsa om än att stöta på i verkligheten.

Något som jag tycker i stort sett alla karaktärer har gemensamt, speciellt de som gnäller över hur fördomsfulla andra är, är att de är inskränkta. De är precis likadana som de de säger sig avsky på grund av det ena eller andra. Klassisk projicering, om du frågar mig, och tyvärr är även den här människotypen alltför bekant.

Den existentiella frågeställningen, som borde vara en naturlig del med tanke på temat, nämns knappt. Egentligen är det bara Walter som ibland reflekterar över konsekvenserna genom att dra till med några meningar.

Språket är lättläst och flyter på bra. Här finns inget jag hänger upp mig på. Förutom att i e-boken skrivs ofta förkortningarna med gemener. Det blir svårt att läsa fn, eu, usa, cia, fbi... Det som gör läsningen extra rolig är de många ovanliga och roliga liknelserna som duggar tätt.

Det känns som att det finns många lösa trådar kvar och det är oklart vem som egentligen var inblandad i vad. Allt behöver givetvis inte få något svar, men jag hoppas ändå gärna få några i nästa bok (för så klart finns det en fjärde, fristående dock, sägs det). Bland annat frågan om Alexander. Jag förstår inte riktigt hans roll så här långt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,7 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 162 betyg).
Goodreads hade den 3,32 i genomsnitt (beräknat på 95 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den felande länken: Nilmas bokhylla, Annikas litteratur- och kulturblogg och Tankar från en samlares hjärna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt intressant att läsa dina synpunkter på en serie jag gav upp efter första delen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har läst fjärde delen så är det fullt möjligt, högst sannolikt, att alla fyra får flytta hem till någon annan.

      Radera