måndag 5 november 2018

Film: The Angel (2018)

Titel: The Angel
Originaltitel: The Angel
Genre: Thriller
Regissör: Ariel Vromen
Manus: David Arata, Uri Bar-Joseph (bok)
Skådespelare: Marwan Kenzari, Toby Kebbell, Maisa Abd Elhadi, Sasson Gabai, Hannah Ware
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Israel | USA
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 oktober 2018





Handling
Detta är den sanna historien om Ashraf Marwan, som var president Nassers svärson och rådgivare till hans efterträdare Anwar Sadat. Samtidigt som han är Israels underrättelsetjänsts mest värdefulla tillgång under 1900-talet.

Min kommentar
Fredagsvåndorna med att välja film att titta på tar aldrig slut. Jag har blivit otroligt skeptisk mot Netflix egenproduktion, väldigt ofta är det... inte speciellt bra. Den här filmen lät ju lite så där, jag menar, den handlar om en egyptisk spion.

Jag visste absolut ingenting om den här filmen innan, inte heller de historiska händelser som den handlar om. För det är en sann historia om något så ovanligt som en man som är hjälte i både Egypten och Israel. Faktum är att under filmens gång som minns jag små fragment av det här skeendet, men jag var ju bara ett ganska litet barn, helt ointresserad av krig och andra verkliga problem.

The Angel är inte så mycket spionthriller som den är en spännande och intressant berättelse. Det är inte någon egentlig nervkittlande spänning utan mer lågmält och ja, lite spännande är det allt. Jag känner inte till en enda skådespelare i här, men de är väldigt bra och framför allt trovärdiga allihop.

Kanske var filmens räddning att jag faktiskt inte visste något om hela den här händelsen, om man känner till allt så kan det nog bli lite långdraget. Ashraf Marwans otroligt smarta och perfekta plan räddade i alla fall förmodligen livet på tusentals människor. Att han vågade och verkligen rodde i land det hela är inget annat än ett mirakel.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 15 betyg).
IMDb hade den 6,6 i genomsnitt (beräknat på 4 540 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan än så länge inte köpas någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar